Przedmiot metodologiczny (Dzieje) 2 3600-7-WO4-PMD2
W ramach przedmiotu metodologicznego dla studentów Wydziału Orientalistycznego, którzy wybierają pracownię dziejów i zagadnień społecznych, oferowany jest kurs, którego celem jest przedstawienie podstawowej metodologii niezbędnej do prowadzenia badań historycznych bądź dotyczących zagadnień społecznych w odniesieniu do kultur Azji i Afryki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religioznawstwa lub historii[K_W01]
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Orientu/Afryki (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej [K_W02]
- ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki krajów Orientu/Afryki i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie [K_W05]
Umiejętności:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy [K_U01];
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki, również na podstawie materiałów źródłowych [K_U02];
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych [K_U04];
- potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/językowej/kulturowej wybranego regionu Orientu/Afryki [K_U11];
Kompetencje społeczne:
- jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową [K_K05];
- ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych [K_K06];
- rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz z wybranego regionu Orientu/Afryki [K_K08];
Kryteria oceniania
Na podstawie czynnego udziału w zajęciach i pracy własnej.
Literatura
Burke,Peter, Naoczność. Materiały wizualne jako świadectwo historyczne, Kraków 2012
Grabski, Andrzej Feliks, Dzieje historiografii, Poznań 2006
Havelock,Eric A., Przedmowa do Platona, Warszawa 2007
Havelock, Eric A., Muza uczy się czytać, Warszawa 2006
Hofstede, Geert, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, Warszawa 2000
McLuhan, Herbert Marshall, Wybór tekstów, Poznań 2001
Ong, Walter, Oralność i piśmienność: słowo poddane technologii, Warszawa 2002
Szymański, Józef, Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2012
Vansina, Jan, Oral tradition: a study in historical methodology, London 1965
Vansina, Jan, Oral tradition as history, London 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: