Konwersatorium orientalistyczne (literatura i kultura) 3600-7-WO4-KOL
Obowiązkowe konwersatorium dla studentów I roku studiów II stopnia Wydziału Orientalistycznego, którzy w ramach seminarium magisterskiego zajmują się problematyką związaną z literaturą różnych regionów Azji i Afryki, pojmowaną jako praktyka kulturowa; zalecane ponadto dla studentów studiów doktoranckich o zbliżonych zainteresowaniach.
Celem zajęć jest przedyskutowanie zagadnień odnoszących się do słowa jako medium kulturowego i właściwych mu praktyk artystycznych, czyli przede wszystkim oratury, określanej także mianem literatury ustnej lub folkloru, i odróżnianej od niej, węziej rozumianej literatury, której nośnikiem byłoby słowo pisane. W trakcie spotkań zostanie zwrócona uwaga na najważniejsze teorie w tej dziedzinie, jak teoria piśmienności (Marshall McLuhan, Eric Havelock, Jack Goody, Walter J. Ong) czy teoria formuł (Milman Parry, Albert B. Lord i in.). Główny ciężar zainteresowania będzie spoczywał na:
1) problematyce dotyczącej praktyk słownych w wybranych kulturach Azji i Afryki, zarówno w ujęciu diachronicznym, jak i synchronicznym;
2) zagadnieniach dotyczących pojawienia się w nich pisma i druku, kształtowania się kultury pisma i kultury druku oraz odmienności dyskursu mowy i pisma;
3) kwestiach związanych z autorstwem i oryginalnością (autor jako nowa postać kultury, pojęcie oryginalności, etc.).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 – ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa,
K_W02 – ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Azji/Afryki (z zakresu kultury i literatury) w perspektywie porównawczej,
K_W03 – ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Azji/Afryki (z zakresu kultury i literatury),
K_W06 – zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Azji/Afryki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie literaturoznawstwa,
K_W07 – zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Azji/Afryki
K_U02 – potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Azji/Afryki, również na podstawie materiałów źródłowych,
K_U03 – umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej,
K_U04 – potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych,
K_U09 – umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji/Afryki a zagadnieniami tradycji i współczesności,
K_U10 – potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Azji/Afryki w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie literaturoznawstwa i nauk o kulturze, stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki,
K_U11 – potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu sytuacji kulturowej Azji/Afryki
K_U18 – posiada pogłębioną umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Azji/Afryki w języku polskim oraz w wybranym języku obszaru Azji/Afryki z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji/Afryki,
K_U20 – posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów,
K_K01 – rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób,
K_K02 – potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne,
K_K03 – potrafi aktywnie nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur,
K_K04 – potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej,
K_K05 – jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową
K_K06 – ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych,
K_K08 – rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz Azji/Afryki,
K_K09 – dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Azji/Afryki, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną,
K_K10 – aktywnie działa na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i w Azji/Afryce,
K_K11 – aktywnie działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury Azji/Afryki
Kryteria oceniania
Student przygotowuje się do każdego spotkania (znajomość lektur), aby móc efektywnie w nim uczestniczyć, zadawać pytania, brać udział w dyskusji. Ponadto każdy student weźmie czynny udział w podsumowaniu i dyskusji po przynajmniej jednym konwersatorium (w kilkuosobowej grupie referentów), ustalonym z kierownikiem Pracowni (przy czym zalecane jest, aby tematyka spotkania dotyczyła innego regionu niż ten, który jest podstawowy na kierunku studiów realizowanym przez studenta).
Na końcowe zaliczenie na ocenę student przygotowuje maks. 15 minutowe wystąpienie (tj. wypowiedź ustną bez wspomagania innymi mediami) na wybrany temat i zaakceptowany przez kierownika Pracowni (lub osobę przez niego wskazaną); wygłasza je przed co najmniej trzyosobową komisją egzaminacyjną, odpowiada na ew. pytania z nim związane.
Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest obecność na wszystkich zajęciach (100% obecności).
Literatura
Lektura obowiązkowa:
• Antropologia słowa, wstęp i redakcja Grzegorz Godlewski, WUW, Warszawa 2003, szcz. rozdziały: V, IX–XIV, ss. 191–226, 349–624.
• Grzegorz Godlewski, Antropologia pisma: nowe obszary, [w:] tegoż, Luneta i radar. Szkice z antropologicznej teorii kultury, WUW, Warszawa 2016, s. 82-107.
• A ponadto teksty dotyczące problematyki danego regionu zaproponowane przez poszczególnych wykładowców w porozumieniu z kierownikiem Pracowni.
Lektura uzupełniająca:
Grzegorz Godlewski, Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, WUW, Warszawa 2008.
• Jack Goody, Logika pisma a organizacja społeczeństwa, WUW, Warszawa 2006.
• Eric A. Havelock, Muza uczy się pisać. Rozważania o oralności i piśmienności w kulturze Zachodu, WUW, Warszawa 2006.
• Eric A. Havelock, Przedmowa do Platona, WUW, Warszawa 2007.
• Keith Houston, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, Karakter, Kraków 2017.
• Albert Lord, Pieśniarz i jego opowieść, WUW, Warszawa 2010
• David R. Olson, Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, WUW, Warszawa 2010
• Walter J. Ong, Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, wyd. II, WUW, Warszawa 2011.
• Walter Jackson Ong, Osoba–świadomość–komunikacja. Antologia, opr. Józef Japola, WUW, Warszawa 2009.
• Christian Vandendorpe, Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, WUW, Warszawa 2008.
Uwagi
W cyklu 2023:
Zajęcia odbywają się raz w miesiącu, w środy, po 2 godziny zegarowe, 16.45–18.45, ul. Tyniecka, s. 12 Daty konwersatorium: |
W cyklu 2024:
Uwaga: konwersatoria Pracowni odbywają się raz w miesiącu, w godz. 16.45-18.45, ul. Hoża 69, aula 335 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: