Konwersatorium orientalistyczne (Dzieje) 3600-7-WO4-KOD
Celem zajęć jest przedyskutowanie wybranych zagadnień związanych z różnego rodzaju konfliktami międzykulturowymi zachodzącymi na przestrzeni dziejów w Azji i Afryce, a także w innych rejonach świata, gdzie pojawiają się problemy dotyczące Azji i Afryki. Ze względu na specyfikę tych zajęć, przeznaczonych dla studentów orientalistyki, skupimy się na omówieniu związków przyczynowo-skutkowych tych konfliktów widzianych z różnych perspektyw przez badacza kultury wybranej strony konfliktu. Możliwe będzie także zestawienie, porównanie poglądów badaczy reprezentujących różne strony konfliktu. Zastanowimy się nad znaczeniem tzw. prawdy historycznej oraz roli stereotypów w tym kontekście.
W cyklu 2023:
Celem zajęć jest przedyskutowanie wybranych zagadnień związanych ze znaczeniem tzw. prawdy historycznej w kontekście konfliktów i wojen na przestrzeni dziejów Azji i Afryki. Ze względu na specyfikę tych zajęć, przeznaczonych dla studentów orientalistyki, skupimy się na porównawczym omówieniu związków przyczynowo-skutkowych konfliktów i wojen widzianych/rozumianych przez badacza kultury wybranego państwa-najeźdźcy oraz badacza kultury państwa-najechanego, zwycięzcy i pokonanego |
W cyklu 2024:
Celem zajęć jest przedyskutowanie wybranych zagadnień związanych z różnego rodzaju konfliktami międzykulturowymi zachodzącymi na przestrzeni dziejów w Azji i Afryce, a także w innych rejonach świata, gdzie pojawiają się problemy dotyczące Azji i Afryki. Ze względu na specyfikę tych zajęć, przeznaczonych dla studentów orientalistyki, skupimy się na omówieniu związków przyczynowo-skutkowych tych konfliktów widzianych z różnych perspektyw przez badacza kultury wybranej strony konfliktu. Możliwe będzie także zestawienie, porównanie poglądów badaczy reprezentujących różne strony konfliktu. Zastanowimy się nad znaczeniem tzw. prawdy historycznej oraz roli stereotypów w tym kontekście. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religioznawstwa lub historii[K_W01]
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Orientu/Afryki (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej [K_W02]
- ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki krajów Orientu/Afryki i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie [K_W05]
Umiejętności:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy [K_U01];
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki, również na podstawie materiałów źródłowych [K_U02];
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych [K_U04];
- potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/językowej/kulturowej wybranego regionu Orientu/Afryki [K_U11];
Kompetencje społeczne:
- jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową [K_K05];
- ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych [K_K06];
- rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz z wybranego regionu Orientu/Afryki [K_K08];
Kryteria oceniania
- końcowe zaliczenie ustne na ocenę (terminowe i zgodne z wymogami naukowymi wywiązanie się z zaleconych do zaliczenia zadań)
- obecność na zajęciach 100 %
- przygotowanie do zajęć
- aktywność podczas zajęć
- terminowe wywiązywanie się z zadanych prac
Literatura
- Jan Kieniewicz, Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu (Introduction to the history of civilization of East and West), Warszawa 2003
-S. P. Huntington, Zderzenie cywilizacji (Clash of civilizations), Warszawa 1998
M.Kowalski, Antropolodzy na wojnie: O „brudnej” użyteczności nauk społecznych (Anthropologists at war: On the "dirty" usefulness of social sciences), W-wa 2015
Obrazy świata białych, (Images of the world of whites) oprac. A. Zajączkowski, Warszawa 1973
P. Ostaszewski, Konflikty kolonialne i postkolonialne w Afryce i Azji 1869-2006 (Colonial and post-colonial conflicts in Africa and Asia), W-wa 2007
- Walter G. Stephan, Cookie W. Stephan, Wywieranie wpływu przez grupy (Intergroup relations), Gdańsk 2007
- Encyklopedia historyczna świata (Historical Encyclopedia of World), vol. XI: Azja 1, 2, Kraków 2002
- Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii (Introduction to the history), Poznań 1998
oraz inne w zależności od tematów wybranych podczas zajęć
W cyklu 2023:
J. Kieniewicz, Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu (Introduction to the history of civilization of East and West), Warszawa 2003 |
W cyklu 2024:
J. Kieniewicz, Wprowadzenie do historii cywilizacji Wschodu i Zachodu (Introduction to the history of civilization of East and West), Warszawa 2003 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: