Konwersatorium turkologiczne(L) 3600-7-TU3-KT(L)
Celem zajęć jest przedstawienie istotnych zagadnień związanych z kulturą tradycyjną literaturą turecką poświęconą kulturze tradycyjnej oraz zagadnieniom kulturalnym i społeczno-politycznymi Turcji. Zajęcia mają charakter panelowy. Studenci przygotowują prezentacje na uzgodnione z prowadzącym tematy na podstawie wskazanej bibliografii w języku polskim lub tureckim lub w językach zachodnich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
o posiada podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu orientalistyki w systemie nauk humanistycznych oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej [K_W01]
o ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym Turcji. [K_W16]
o zna stan badań w zakresie wybranej problematyki turkologicznej. [K_W17]
o zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii [K_W18]
o zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Turcji [K_W19]
Umiejętności:
o potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł [K_U01]
o potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym [K_U06]
o umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i/lub innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności [K_U07]
o posługuje się językiem obcym na poziomie co najmniej B1+ [K_U11]
o potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultury tureckiej poprzez analizę językową/ filologiczną [K_U15]
o potrafi biegle posługiwać się systemem pisma i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.) [K_U16]
o potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Turcji [K_U17]
o posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej w języku tureckim oraz w języku polskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej wybranego regionu [K_U21]
o posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz tureckim [K_U22]
o posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów [K_U23]
o potrafi porozumiewać się ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku orientalistyka z wykorzystaniem współczesnych technik komputerowych [K_U25]
o umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego [K_U26]
Kompetencje społeczne:
o rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01]
o potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne [K_K02]
o potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej [K_K04]
o ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla współczesnego świata [K_K05]
o działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Turcji [K_K08]
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę w cyklu semestralnym na podstawie:
- obecności (dopuszczalne 3 nieobecności w semestrze)
- bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności
- przynajmniej jednej prezentacji ustnej w nowożytnym języku zachodnim
Literatura
Andrews P.A., Ethnic Groupd in the Republic of Turkey, Wiesbaden 1989
Cichocki D., Godzińska M., Adampol-Polonezköy. Między polskością a tureckością, Warszawa 2006
Çimrin H., Antalya folkloru, genelekler – görenekler, Antalya 1984
Demir Ö., Acar M., Sosyal Bilimler Sözlüğü, Ankara 1997
Erden A., Anadolu giyisi kültürü, Anatolian garment culture, Ankara 1998
Erginer G., Sacrifice of Vow in Çabar Village of Anatolia (A Blood Sacrifice Ritual), in: Acta Ethnographica Hungarica, 43 (3-4), 1998, pp. 471-478
Majda T. (red.), Leksykon wiedzy o Turcji, Warszawa 2003
McElwain Th., The Turkish Alevi: Iusses in the Study of an Oral Tradition, in: Aykan Erdemir, Mehmet Ersal, Ahmet Taşğın, Ali Yaman (eds.), II. Uluslararası Tarihten Bugüne Alevilik Sempozyumu, Ankara 2012, pp. 282-298
Emiroğlu K., Aydın S., Antropoloji Sözlüğü, Ankara 2009
Örnek S.V., Türk Halkbilimi, Ankara 1995
Özdemir A.R., Kürtler ve Türklük, Ankara 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: