II język i kultura orientalna(Z) 3600-7-TU2-IIJKO1
Gramatyka:
1. Alfabet. System fonetyczny
2. Kategoria przynależność. Sufiksy dzierżawcze. Konstrukcje mam, nie mam
3. Predykatywne sufiksy. Zdania twierdzące i zaprzeczające.
4. Czas przeszły czasownika być idi. Zdania twierdzące i zaprzeczające.
5. Czas teraźniejszy –ir
6. Odmiana (deklinacja)
7. Czas przeszły niedokonany – miş; -ib
8. Czas przeszły miş +di
9. Czas przyszły kategoryczny –acaq
10. Czas przeszły długotrwały (ir+di)
11. Czas przyszły nie kategoryczny –ar
12. Tryb rozkazujący
13. Onomatopeje
Leksyka:
1. Przedstawienie się. Znajomość.
2. Moja rodzina.
3. Dni tygodnia. Miesiące.
4. Pory roku. Pogoda.
5. Kolory.
6. Części ciała
7. Opis położenie obiektów w terenie. W mieście.
8. Temat „Wigilia”. Słownictwo tematyczne.
9. W sklepie spożywczym.
10. Na rynku. Owoce i warzywa.
11. Która jest godzina? Mój dzień.
12. Mój pokój/dom/mieszkanie.
13. Temat „Na dworcu/lotnisku”
14. W restauracji/kawiarni
15. Temat „Na poczcie”.
16. Bajki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Po ukończeniu kursu absolwent
- ma wiedzę o języku azerbejdżańskim (o jego strukturze, historii rozwoju oraz pisma [K_W12];
- ma poszerzoną wiedzę o językach ludów tureckich [K_W04];
- ma rzetelną wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania we współczesnym języku azerbejdżańskim [K_W09]
UMIEJĘTNOŚCI
- absolwent potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azerbejdżanu, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym [K_U08];
- potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z sytuacji językowej/ kulturowej Azerbejdżanu [K_U11];
- posługuje się językiem azerbejdżańskim na poziomie A2 [K_U15];
- potrafi w profesjonalny sposób zachować się, zareagować werbalnie i pośredniczyć w komunikacji w wybranym społeczno-kulturowym kontekście Azerbejdżanu [K_U16];
- Posiada pogłębioną umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz we współczesnym języku azerbejdżańskim [K_U19]
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób [K_K01];
- potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne [K_K02];
- potrafi aktywnie nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur [K_K03];
- potrafi wykorzystać kompetencje językowe i kulturowe w sytuacjach profesjonalnych, takich jak programy pomocowe, rządowe, problemy imigracji, działanie na rzecz bezpieczeństwa kraju [K_K12]
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
- końcowe zaliczenie pisemne
Literatura
F. Safiyeva, Materiały dydaktyczne do nauki języka azerbejdżańśkiego, Warszawa 2014.
J. Qəribovaç S. Əliyeva, Azərbaycan dili. Başlanğıc səviyyə, Bakı 2012
Ş. Sadıq, Azərbaycan dilini öyrənirəm. Azərbaycan dilini öyrənmək istəyən şəxslər üçün dərs vəsaiti, Bakı 2012.
M. Qurbanova, M. Abdullayeva, Azərbayca dili (Azərbaycan dilini öyrənmək istəyən xarici vətəndaşlar üçün dərs vəsaiti), Bakı 2008.
T. Khudazarov, Teach Yourself Azeri, Baku 2005.
İ. Qasımov, S. Əliyeva, Müstəqil öyrənənlər üçün Azərbaycan dili, Bakı 2003.
J. Seyidov, Azərbaycan dili, Bakı 1978.
materiały własne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: