Cywilizacja chińska - literatura (Z) 3600-7-SI4-CCHL1
.
Przeznaczony dla studentów szukających odpowiedzi na pytania w jaki sposób intelektualiści i artyści w Chinach ch i na Tajwanie poszukują identyfikacji kulturowej , w jaki sposób mierzą się z problemem pamięci, transformacji , jak rozumieją spór miedzy nowoczesnością i tradycją , jak tworzą nowe wzory mitologiczne, reprodukują zapisy chińskiej kultury symbolicznej oraz jak interpretują własną historię w ostatnich 50 latach .
Główne tematy:
1.Problem pamięci historycznej . Pamięć i amnezja .
2. Nacjonalizm kulturowy i strategie kulturalne. Polityka kulturalna w ChRL. .Porównanie 3 ostatnich dekad.
3. Poszukiwania identyfikacji kulturowej Tajwanu w :
Mediach
Filmie
Literaturze
W cyklu 2023Z:
Tematy w części kontekstualnej: Współczesna literatura Tajwanu |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: lektura monograficzna w sali | W cyklu 2023Z: w sali |
Efekty kształcenia
Ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa i nauki o kulturze i religii
Ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Chin i Tajwanu
z zakresu literatury, języka oraz kultury i religii) w perspektywie porównawczej.
Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Chin i Tajwanu właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa i nauk o kulturze i religii
Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Chin i Tajwanuu w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa i nauk o kulturze i religii stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki
Potrafi wyselekcjonować i przełożyć na język polski najcenniejsze dzieła literatury/piśmiennictwa Chin
Potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Chin i Tajwanu prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
Umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej Chin i Tajwanu (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa. Systematyczne przygotowywanie zadanego materiału, aktywne uczestnictwo w omawianiu zagadnień zawartych w materiale przedmiotu, przygotowywanie prezentacji .
Do zaliczenia/egzaminu obowiązuje materiał omawiany na zajęciach w trakcie obu semestrów. Ocena obejmuje:
bieżące przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie i wygłoszenie referatu ( wPowerPoint)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
1. Xuong Zhang , Postsocialism and Cultural Politics , Duke Univ. Press, 2008
2. Calinescu, Mate, Five Faces of Modernity: Modernism, Avant-Garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism , Duke Uniersity Press, Durham 1987
3. Yingjin Zhang , Cinema , Space , and Polylocality and Globalising China , Univ. of Hawaii Press 2010
4. Hockx, Michel, (ed) The Literary Field in Twentieth-Century China, University of Hawaii Press, Honolulu 1999
5. Sheldon H.L, Chinese modernity and global biopolitics, iUniversity of Hawaii Press 2007
6. Zhang Xudong, Chinese Modernism in the Era of Reform: Cultural Fever, Avant-garde Fiction and the New Chinese Cinema, Duke University Press, Durkham and London 1997
7. Zhang Xudong. Postsocialism and Cultural Politics, Duke Univ. Press 2008
8. Zhongguo wenxue da cidian . [Wielki słownik literatury chińskiej.], Tianjin renmin chubanshe, Tianjin 1991
9. Barmé Geremie R., In the Red. Columbia University Press, New York 2000
10. Kasarełło L., Totemy życia. Chińska literatura poszukiwania korzeni, Dialog ,Warszawa 2000
11. Kasarełło L.. Chińska kultura symboliczna, Dialog, Warszawa 2011
12. Gang Yue, The Mouth that Begs: Hunger, Cannibalism, and the Politics of Eating in Modern China. Duke University Press, Durham – London 1999
13. Węzły duszy. Chrestomatia współczesnych opowiadań chińskich , ( Wyd.. Kasarełło L.), Wyd. Dialog , Warszawa 2005
14. Han Shaogong, Slownik Maqiao , Swiat Książki , 2009
15. Mo Yan, Kraina wódki , Wyd. W.A.B.,Warszawa 2006
16. Alai, Czerwone maki, Zysk i S-ka, Poznań 2005
17. Mo Yan , Obfite piersi, pełne biodra, Wyd. W.A.B.,Warszawa 2007
18. Mo Yan , Bum, W.A.B, 2013
19. McCormick, Barrett L. “Recent Trends in Mainland China's Media: Political Implications of Commercialization.” Issues & Studies 38, no.4/39, no.1 (December 2002/March 2003): 175-215.
20. Yuezhi Zhao, “From commercialization to conglomeration: the transformation of the Chinese press within the orbit of the party state.” Journal of Communication, 2000, vol. 50, nr. 2, 3-26.
21. Andrews, Julia F. and Gao, Minglu , ‘The Avant-Garde’s Challenge to Official Art’. In Debora S.Davis (ed.), Urban Spaces in Contemporary China: The Potential for Autonomy and Community in Post-Mao China.: Harvard University Press, Cambridge 1995, 221–78.
22. Pawłowski J, Przeszłość w ideologii KPCh, 2013
23. Gao, Minglu (1986). “Bawu meishu yundong”, Meishujia tongxun nr.5, 15–23. Gao, Minglu (ed.) (1991).
24. Zhongguo dangdai meishushi 1985–1986 ,Shanghai: Shanghai renmin chubanshe.
25. Lü Peng, Yi Dan, Zhongguo xiandai,: Hunan meishu chubanshe, Changsha 1992.
W cyklu 2023Z:
Lee Wei chi , Taiwan Cultural Reconstruction , identity politics and collective Action since 2000 , “Issues and studies “,2005 Tu Weiming,Cultural Identity and the Politics ofRecognition in Contemporary Taiwan* “The China Quarterly” No. 148, Special Issue: Contemporary Taiwan (Dec., 1996 Kuo-Shu Yang,Emergence and composition of the traditional-modern bicultural self of people in contemporary Taiwanese societies ,“Asian Journal of Social Psychology” (2006), 9, Religion In Modern Taiwan Edited by Philip Clart & Charles B. Jones Ming-Yeh T. Rawnsley, Cultural democratisation and Taiwan cinema Tomala,:Tajwańska drama telewizyjna a tożsamość kulturowa współczesnego Tajwańczyka , praca magisterska . Wydział Orientalistyki UW, sinologia Na drugim brzegu, Antologia współczesnych opowiadań tajwańskich, pod red.naukową Lidii Kasarełło, PIW, Warszawa 2020 Michael Rudolph Return to Taiwan Aboriginal Rights Webpage This paper originally comes from: http://www.sino.uni-heidelberg.de/staff/rudolph/mult.htm |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia maja charakter konwersatorium. Składowe elementy zajęć: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: