Cywilizacja chińska - językoznawcza (L) 3600-7-SI4-CCHJ2
Konwersatorium ma zapoznać z takimi podstawowymi teoriami strukturalistyczne i funkcjonalne podejście do jezykoznawstwa, a także współczesne podejścia generatywistyczne i kognitywistyczne. Powinno także pomóc studentowi zagłębić się w prace przedstawicieli różnych szkół i traycji badawczych od Saussure’a do Chomsky’ego, a także współczesnymi trendami badawczymi. Studenci będą poznawali metody badawcze kognitywistyczne, doświadczalne, w tym korpusowe. Nauki pomocnicze językoznawstwa również będą przedstawione, ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowania w badaniach języka i kultury chińskiej. Zakładamy również emiczne podejście do badań chińskiego w historycznym kontekście. Przedstawione będą bazowe dzieła językoznawców sinologów polskich (Kałużyńska, Huszcza, Chmielewski, a także Kunstler i Zajdler). Poruszone też będą problemy dydaktyki i opisu języka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_U01
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy
K_U03
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej
K_W01
Ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu językoznawstwa l
K_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
K_K02
Potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne
K_U07
umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości językowej Chin i chińskiego kręgu językowego (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności
Kryteria oceniania
Na ocenę na zaliczenie zajęć składają się następujące elementy
– aktywność na zajęciach – 90% oceny, przy czym konieczne jest terminowe przygotowanie przynajmniej jednej prezentacji tematycznej oraz terminowe zaznajomienie się z materiałami.
-obecność na zajęciach 10%
przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił żadnej aktywności w jednej z nich)
Zajęcia ( także zaliczanie klejnych elementów) mogą odbywać się przy pomocy narzędzi zdalnych, takich jak Moodle, platforma Kampus, a także G-Suite (łącznie z google docs, google meets i in.) W trakciezajęć będą wykorzystywane narzędzia online Kahoot, Quizlet. W miarę potrzeby dopuszczalne będzie również korzystanie z Zoom.
Literatura
Saussure F. Kurs Językoznawstwa Ogólnego, Warszawa 1991
Chomsky N, Zagadnienia Teorii Składni, Wrocław 1982
Kunstler M, Języki Chińskie, Warszawa
Trubecki N, Podstawy1999 Fonologii, Warszawa 1973
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: