Seminarium licencjackie (Z) 3600-7-SI3-SL1
Seminarium wspiera studentów w procesie przygotowania pracy licencjackiej, obejmuje :
• uzgodnienie kierunku, tematu i zakresu pracy;
• omówienie metodologii odpowiedniej dla badanego korpusu/zakresu poszczególnych prac;
• szczegółowa dyskusja o zjawiskach i procesach językowych, których prace dotyczą;
• uzgodnienie doboru materiałów źródłowych, pozwalających według odpowiedniego klucza stworzyć korpus badawczy, określać stan wiedzy i analizować, zgodnie z teorią, podjęte zagadnienie;
• prezentacja kolejnych etapów przygotowania części teoretycznej i praktycznej pracy (tłumaczenie materiałów obcojęzycznych, w tym ustalonych źródeł chińskojęzycznych, korpus leksykalny i jego analiza); merytoryczna dyskusja grupy i opiekuna naukowego pracy;
• dopracowanie planu pracy i konspektu;
• przygotowywanie bibliografii, referencji i przypisów, umiejętne korzystanie ze źródeł i poprawne powoływanie się na nie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiot zakłada efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, w wyniku których student:
posiada podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu orientalistyki w systemie nauk humanistycznych oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (K_W01+++)
ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym Chin, Tajwanu i chińskiego kręgu cywilizacyjnego (K_W16+++)
zna stan badań w zakresie wybranej problematyki Chin (K_W17+++)
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii (K_W18+++)
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Chin (K_W19++)
zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W20+)
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U01+++)
potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Chin do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata (K_U04+)
potrafi prawidłowo usytuować Chiny i chiński krąg cywilizacyjny w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego (K_U05+)
potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła chińskiej twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym (K_U06++)
umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Chin i chińskiego kręgu językowego, a zagadnieniami tradycji i współczesności (K_U07++)
posługuje się językiem obcym co najmniej na poziomie B2 (K_U11++)
potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w języku chińskim (K_U13++)
potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultury Chin poprzez analizę językową/ filologiczną (K_U15++)
potrafi biegle posługiwać się systemem pisma chińskiego i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.) (K_U16++)
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Chin (K_U17++)
posiada umiejętności potrzebne do przygotowania prac seminaryjnych: potrafi dobrać i odszukać źródła i opracowania napisane w języku chińskim, zna technikę pisania prac seminaryjnych (K_U18++)
potrafi zastosować w pracy seminaryjnej podstawową wiedzę z zakresu metodologii badań nad kulturą (K_U19+++)
potrafi wybrać i sformułować temat pracy licencjackiej, dobrać i odszukać źródła w języku chińskim, odnieść się do podstawowych ujęć teoretycznych (K_U20+++)
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Chin w języku polskim oraz w języku chińskim, z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Chin (K_U21+++)
posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku chińskim (K_U22+++)
posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów (K_U23+++)
potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i chińskim (K_U24++)
potrafi porozumiewać się ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku orientalistyka z wykorzystaniem współczesnych technik komputerowych (K_U25+++)
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U26+++)
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01+++)
potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne (K_K02++)
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej (K_K04+++)
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata (K_K05++)
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Chin (K_K08++)
Kryteria oceniania
Wymagania brane pod uwagę w ocenie:
• Obecność i aktywność na zajęciach obowiązkowa; kontrola obecności (maksimum 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze).
• Konsultowane wcześniej zagadnienia powinny być przygotowane w sposób merytoryczny, z rzeczową argumentacją popartą materiałami. Oceniany jest:
- proces przygotowania pracy
- aktywny udział w omawianiu poszczególnych zagadnień teoretycznych, kryteriów merytorycznych każdej pracy, kwerendy (swoich oraz innych uczestników seminarium).
• W ocenie ciągłej brana pod uwagę jest systematyczność pracy i terminowość rozliczania się z poszczególnych etapów pracy (podany harmonogram na stronie Zakładu Sinologii).
• Oddanie gotowej pracy w terminie jest warunkiem zaliczenia seminarium.
• Osobnej ocenie będzie podlegała praca dyplomowa (licencjacka), jej zawartość, zastosowana teoria/metoda, wykorzystane źródła, argumentacja, egzemplifikacja przykładami z chińskiego kręgu kulturowego, układ i sposób przekazu.
Literatura
• Heinz, A.(1978) Dzieje językoznawstwa w zarysie. PWN. Warszawa.
• Künstler, M.J. (2000) Języki chińskie. Wydawnictwo Akademickie Dialog. Warszawa.
• Lyons, J.(1975) Wstęp do językoznawstwa, PWN, Warszawa.
• Weinsberg, A. (1983) Językoznawstwo ogólne, PWN, Warszawa.
• Zajdler, E. (2005) Gramatyka współczesnego języka chińskiego; Składnia i semantyka, Dialog, Warszawa.
• Słowniki i pozycje stanowiące bazę przygotowania korpusów badawczych.
(inne, w zależności od podjętych przez uczestników seminarium zagadnień)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: