Wybrane zagadnienia z historii Chin (L) 3600-7-SI2-WZ-HC
Konwersatorium "Wybrane zagadnienia z historii Chin" skupia się na głównych wydarzeniach i procesach, które kształtowały historię, kulturę, politykę i społeczeństwo Chin i Tajwanu od XVII wieku do czasów współczesnych. Poprzez analizę kluczowych momentów i wydarzeń, przedmiot ten stara się przedstawić kompleksowy obraz rozwoju tych obszarów w kontekście globalnym.
Rozważane są tematy od panowania dynastii Qing do upadku cesarstwa, a także wydarzenia, które miały istotny wpływ na obecne uwarunkowania Chin i Tajwanu. Omawiane są takie wydarzenia jak rewolucja Xinhai, okres Republiki Chińskiej oraz rządy Mao Zedonga, w celu zrozumienia ich roli w kształtowaniu społeczeństwa, polityki i kultury obu obszarów. Analizujemy również reformy gospodarcze, które przyczyniły się do dynamicznego rozwoju Chin, oraz dogłębnie poznajemy historię Tajwanu, równoległą do wydarzeń na kontynencie.
Przedmiot ten koncentruje się także na analizie modelu rządów chińskich i ich roli w kontekście międzynarodowym, włączając w to relacje z sąsiadami oraz globalną politykę. Ta dyskusja otwiera pole do refleksji na temat kształtowania się obecnego krajobrazu politycznego, gospodarczego i kulturowego Chin i Tajwanu.
Zakres tematyczny:
Era dynastii Qing i upadek cesarstwa: Przeanalizowanie panowania dynastii Qing (1644-1912) jako ostatniej chińskiej dynastii cesarskiej. Zbadanie wewnętrznych i zewnętrznych czynników, które przyczyniły się do upadku tej dynastii, w tym konfliktów wewnętrznych, presji kolonialnej ze strony mocarstw zachodnich oraz rewolucji Xinhai z 1911 roku, która obaliła cesarstwo, kończąc okres rządów dynastycznych w Chinach.
Rewolucja Xinhai i okres Republiki Chińskiej: Analiza rewolucji Xinhai (1911-1912) jako momentu przełomowego w historii Chin, który doprowadził do powstania Republiki Chińskiej. Skupienie się na wydarzeniach prowadzących do obalenia monarchii oraz analiza wyzwań, z jakimi zmagała się nowa republika w zakresie stabilizacji politycznej i modernizacji.
Era Mao Zedonga i okres rewolucji kulturalnej: Głębsze zrozumienie rządów Mao Zedonga (1949-1976) oraz analiza rewolucji kulturalnej i jej wymiarów społecznego i politycznego. Badanie jej dziedzictwa i wpływu na współczesne Chiny.
Reformy gospodarcze i rozwój współczesnych Chin: Szczegółowe omówienie reform gospodarczych wprowadzonych po śmierci Mao, które spowodowały dynamiczny rozwój gospodarczy Chin. Analiza roli Deng Xiaopinga i kontynuacji tych reform przez kolejne lata, włączając w to współczesne wyzwania i osiągnięcia gospodarcze Chin.
Tajwan: historia, polityka i stosunki z Chinami: Dogłębne poznanie historii Tajwanu, począwszy od okresu kolonialnego (jak i okres panowania japońskiego), aż do współczesności, ze szczególnym uwzględnieniem zmieniających się stosunków z Chinami kontynentalnymi. Analiza kwestii politycznych, społecznych i kulturowych, które kształtowały unikatową tożsamość Tajwanu.
Chiński model rządów i polityka zagraniczna: Badanie chińskiego modelu rządów od momentu utworzenia Chińskiej Republiki Ludowej w 1949 roku. Analiza polityki zagranicznej Chin w kontekście współpracy międzynarodowej, relacji z sąsiadami, a także ich roli w globalnej polityce i gospodarce, włączając w to inicjatywy takie jak Jedwabny Szlak czy projekt "Pasa i Szlak".
Rozszerzony zakres tematyczny umożliwia studentom głębsze zanurzenie się w kluczowych okresach i zdarzeniach w historii Chin i Tajwanu, pozwalając im zrozumieć kontekst oraz złożoność procesów, które ukształtowały oba te regiony na przestrzeni wieków.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: mieszany: w sali i zdalnie w sali | Ogólnie: w sali |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych K_W01, H2A_W01, H2A_W02
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach Chin (z zakresu historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej K_W02, H2A_W03, H2A_W05
-ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury chińskiej z zakresu historii i zagadnień społeczno-politycznych K_W03, H2A_W04
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Chin w zakresie historii K_W06, H2A_W07
- zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Chin K_W07, H2A_W07
Umiejętności:
-potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy K_U01, H2A_U01
-umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej K_U02, H2A_U02
-Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej K_U03, H2A_U03
-Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych K_U04, H2A_U04
-Posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów K_U20, H2A_U06
-Potrafi biegle korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskich i w języku chińskim K_U21, H2A_U08
-Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze K_U22, H2A_U03
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób K_K01, H2A_K01
- potrafi aktywnie nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur K_K03, H2A_K02
- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej K_K04
- jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową K_K05
- ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych K_K06, H2A_K03, H2A_K04
- rozumie i docenia wartość własnej tradycji i spuścizny kulturowej oraz poznanej z wybranego regionu K_K08, H2A_K05
-- dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Chin (i Tajwanu), traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną K_K09, H2A_K01, H2A_K02, H2A_K06
- aktywnie działa na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i w Chinach K_K10, H2A_K04, H2A_K05, H2A_K06
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa (dopuszczalne maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności). Systematyczna lektura zadanych artykułów o charakterze naukowym, źródeł i rozdziałów książek, aktywny udział w dyskusji na zajęciach.
Student powinien zabrać głos w czasie conajmniej 2/3 spotkań w semestrze. Udział w dyskusji będzie odnotowywany w dzienniku zajęć. Do zaliczenia obowiązuje materiał omawiany na zajęciach, znajomość treści artykułów, bieżące przygotowanie do udziału w zajęciach. Semestr kończy się napisaniem raportu z przedstawionych w trakcie jego trwania prezentacji i analiz.
Literatura
Lista literatury zostanie przedstawiona na zajęciach i obejmować będzie rozdziały prac monograficznych, artykuły naukowe oraz wybrane źródła historyczne w językach polskim, chińskim (dostosowane do poziomu językowego studentów) i angielskim.
Literatura podstawowa:
1. M. Dillon. Chiny. Historia współczesna, Książka i Wiedza, 2012.
2. R. Mitter. Chiny nowoczesne. Krótkie wprowadzenie. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021.
3. J. Spence. The search for Modern China, W.W. Norton, 1999.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Istnieje możliwość zmiany częstotliwości spotkań w ramach kursu "Wybrane zagadnienia z historii Chin". Niektóre z sesji nie będą odbywały się regularnie co tydzień, ale zamiennie, w terminach, które zostaną uzgodnione z uczestniczącymi studentami w celu lepszego dostosowania harmonogramu do potrzeb edukacyjnych grupy oraz umożliwienia pogłębionego zrozumienia przedstawianej tematyki. Terminarz tych dodatkowych spotkań będzie komunikowany z wyprzedzeniem, umożliwiając odpowiednie zaplanowanie czasu przez studentów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: