Filozofia i religie Chin (Z) 3600-7-SI2-R/FCH1
Wykład obejmujący podstawowe zagadnienia myśli i religii chińskiej, w tym:
- konfucjanizm - myśl Konfucjusza, Mencjusza i Xunzi; zagadnienia relacji między ludźmi, prawidłowego rządzenia, kształtowania prawidłowej postawy moralnej, wychowania, moralności, zagadnienie natury ludzkiej, Niebo, najważniejsze teksty wczesnego konfucjanizmu, znaczenie rytuału, znaczenie tradycji
- taoizm - najważniejsze teksty wczesnego taoizmu, Dao, relacja między człowiekiem a wszechświatem, "zachowanie życia", postawa określana jako "niedziałanie" (wuwei), taoistyczna koncepcja idelanego społeczeństwa, dyskusja z konfucjanizmem
- moizm - Niebo jako najwyższe bóstwo, wola Nieba, nieróżnicująca miłość, dyskusja z konfucjanizmem
- legizm - zagadnienie fa czyli prawa / procedur, podstawy funkcjonowania państwa, samowystarczalność państwa, władca jako źródło prawa, zarzucenie porządku feudalnego
- Księga Przemian
- filozofia epoki Han - szkoły starego i nowego tekstu, odtwarzanie tradycji, "człowiek i niebo oddziałują na siebie nawzajem", filozofia yin yang i Pięciu Elementów, najważniejsze teksty i postaci
- nauka o Tajemnicy (neotaoizm) - najważniejsze teksty, postaci i zagadnienia; "Dao, relacja między "pierwotnym niebytem", a pojedynczymi bytami
- buddyzm - podstawowe terminy; wprowadzenie buddyzmu do Chin, najważniejsze postaci wczesnego okresu przyswajania buddyzmu w Chinach, szkoły buddyzmu chińskiego
- religia taoistyczna - różne szkoły, teksty i praktyki, alchemia wewnętrzna
- neokonfucjanizm - relacja między "zasadą a zjawiskami"
W cyklu 2025Z:
Wykład obejmuje takie tematy jak: filozofia chińska w okresie przed- cesarskim, czyli w okresie Stu Szkół, w tym: konfucjanizm (Konfucjusz, Mencjusz, Xunzi), ; Mozi i jego filozofia; najstarsze teksty taoizmu filozoficzneg0 Laozi i Zhuangzi, legizm; filozofia epoki Han; początki i rozwój buddyzmu w Chinach, najważniejsze szkoły buddyzmu (chan, huayan, tiantai, jingtu); taoizm religijny - powstanie, rozwój, najważniejsze elementy nauczania; neokonfucjanizm epok Song i Ming. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
K_W07; ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu filozofii i religii Chin
K_U02; potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki; potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii Chin.
K_U10; potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne
formułowane wewnątrz kultury Chin i chińskiego kręgu cywilizacyjnego
K_U21 potrafi prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Chin i w
języku polskim oraz w chińskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Chin
;K_K01; rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04; potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05; ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06;widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07; ma świadomość znaczenia kultury Chin w kulturze światowej
Kryteria oceniania
przygotowanie prezentacji na zadany temat
Literatura
Feng Youlan, Krótka historia filozofii chińskiej
JeeLoo Liu Wprowadzenie do filozofii chińskiej,
Tadeusz Czarnik, Starożytna filozofia chińska, Wydawnictwo UJ
W cyklu 2025Z:
Feng Youlan, Krótka historia filozofii chińskiej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: