Język i kultura chińska (Z) 3600-7-SI2-JKCH1
《Standardowy podręcznik HSK 3》 jest przeznaczony dla osób uczących się języka chińskiego, które przyswoiły około 300 słów i mają za sobą 70 godzin nauki.
Podręcznik zawiera 20 lekcji. Każda lekcja składa się z czterech scenek, zawiera średnio od 12 do 21 nowych słów oraz 2–3 punkty językowe. W porównaniu z poziomem drugim, materiał językowy jest bardziej złożony i pogłębiony, wprowadzono nowe słowa oparte na znanych już znakach, wiedzę o znakach chińskich oraz często używane powiedzenia.
Każda lekcja zawiera następujące części: rozgrzewkę, tekst (wraz ze słownictwem), objaśnienia, ćwiczenia, znaki chińskie, zastosowanie oraz powiedzenia. Co 4 lekcje wprowadzany jest blok dotyczący wiedzy o znakach chińskich – obejmuje on wyjaśnienie i ćwiczenia dotyczące znaków ideograficznych, złożonych ideograficznych i fonosemantycznych. Co 5 lekcji pojawia się blok kulturowy jako rozszerzenie tekstu, zawierający wiedzę na temat chińskiego kontekstu kulturowego.
1. **Rozgrzewka** – wykorzystuje obrazki do wprowadzenia kluczowych słów i wyrażeń z danej lekcji, pobudzając zainteresowanie uczniów oraz przygotowując ich na nowe treści.
2. **Tekst** – w pierwszych 10 lekcjach każda lekcja zawiera cztery różne scenki, z których każda ma po trzy wymiany zdań. W drugiej połowie podręcznika (lekcje 11–20) teksty stają się dłuższe i trudniejsze, a czwarta scenka zostaje zastąpiona krótkim artykułem, w którym powtarzane są słownictwo i punkty językowe z lekcji.
3. **Objaśnienia** – podręcznik ogranicza teoretyczne podejście do gramatyki. Punkty językowe wyjaśniane są w formie przypisów, w sposób zwięzły, przejrzysty i łatwy do zapamiętania. Każdy punkt gramatyczny odnosi się tylko do jego użycia w danej lekcji i jest ilustrowany przykładami od najłatwiejszych do trudniejszych. Preferowane jest podejście „więcej ćwiczeń, mniej tłumaczenia”.
4. **Ćwiczenia** – umieszczone po objaśnieniach. Obejmują nowo wprowadzone punkty językowe oraz najważniejsze słowa z lekcji. Celem ćwiczeń jest utrwalenie nowego materiału. Ćwiczenia są intuicyjne i obejmują m.in. rozszerzanie słownictwa, uzupełnianie luk, uzupełnianie dialogów oraz odpowiadanie na pytania na podstawie tekstu.
5. **Znaki chińskie** – co 4 lekcje pojawia się blok wiedzy o znakach chińskich, który przedstawia budowę znaków ideograficznych, złożonych ideograficznych i fonosemantycznych, przy użyciu obrazów i opisów. Dodatkowo w każdej lekcji znajduje się sekcja „stare znaki – nowe słowa”, która prezentuje powszechnie używane słowa zbudowane na bazie wcześniej poznanych znaków, pomagając uczniom zrozumieć i tworzyć nowe słowa za pomocą znajomych morfemów.
6. **Zastosowanie** – każda lekcja zawiera zadania w parach lub grupach, które pozwalają uczniom wykorzystać przyswojone punkty językowe i słownictwo w kontekście komunikacyjnym, współpracując z innymi. Celem jest rozwój kompetencji komunikacyjnych poprzez udział w zadaniach lub aktywnościach.
7. **Powiedzenia** – na podstawie słownictwa z pierwszych trzech poziomów wybrano 20 powszechnie używanych chińskich powiedzeń. Są one przedstawione za pomocą tekstu, obrazów i tłumaczeń, aby poszerzyć wiedzę kulturową uczniów.
8. **Kultura** – poziom trzeci zawiera cztery bloki kulturowe, które znajdują się w lekcjach 5, 10, 15 i 20. Skoncentrowano się na kulturze komunikacyjnej codziennego życia. Cztery tematy to: tradycyjne sporty w Chinach, chiński ubiór ślubny, jedzenie urodzinowe w Chinach oraz zakazane prezenty w kulturze chińskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymaga się, aby uczniowie przygotowali się do zajęć przed lekcją, zadawali pytania podczas lekcji, ćwiczyli mówienie i słuchanie, a po lekcji wracali do domu, aby powtórzyć materiał i zrobić zadania domowe. Każda lekcja będzie miała dyktando z materiału z poprzednich zajęć. Uczniowie są w centrum uwagi, a nauka odbywa się w sposób immersyjny.
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); Student dopuszczony jest do testu pisemnego na podstawie:
- obecności (kontrola obecności)
- aktywnego uczestnictwa w zajęciach
- wykonywania w określonym czasie i pozytywnego zaliczenia zadań domowych
- zaliczenia testów cząstkowych - śródsemestralnych pisemnych testów kontrolnych.
Literatura
**Standardowy Kurs HSK 3**, Wydawnictwo Uniwersytetu Języka i Kultury Pekińskiej, redaktor naczelna: Jiang Liping, wydanie z 2013 roku.
Materiały przygotowywane przez prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: