Seminar on Mongolian and Tibetan culture and religion(Z) 3600-7-MTS4-SMTCR(Z)
Podczas seminarium poświęconego ukazaniu powiązania kultury tybetańskiej i mongolskiej w zakresie nauk i praktyk buddyjskich studenci poznają literaturę w j. angielskim, tybetańskim i mongolskim, aby nauczyć się, w jaki sposób można badać tybetańską edukację i praktyki buddyjskie w Tybecie i Mongolii.
Przedstawione zostaną pożyteczne narzędzia internetowe, w tym strony www z materiałami źródłowymi, katalogi, słowniki i badania na temat buddyzmu tybetańskiego w Tybecie i Mongolii. Studenci porzygotują własne projekty na podstawie wiedzy uzyskanej podczas seminarium,.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02
Ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Orientu/Afryki (z zakresu literatury, języka oraz kultury i religii) w perspektywie porównawczej
K_W03
Ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu
K_W04
Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o językach Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu
K_W05
Ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie
K_W07
Zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu
K_W08
Ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Mongolii i Tybetu
K_W09
Ma rzetelną wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania we współczesnym i klasycznym języku mongolskim, współczesnym i klasycznym języku tybetańskim
K_U02
Potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki, również na podstawie materiałów źródłowych
K_U06
Potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii Mongolii i Tybetu w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami
K_U08
Potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Mongolii i Tybetu prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U09
Umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej Mongolii i Tybetu (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U10
Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Mongolii i Tybetu w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie literaturoznawstwa, językoznawstwa i nauk o kulturze i religii stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki
K_U12
Potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury Mongolii i Tybetu
K_U13
Potrafi wyselekcjonować i przełożyć na język polski najcenniejsze dzieła literatury/piśmiennictwa Mongolii i Tybetu
K_U15
Posługuje się językiem mongolskim lub tybetańskim na poziomie B2
K_U17
Potrafi wybrać i sformułować temat pracy magisterskiej, dobrać i odszukać źródła we współczesnym i klasycznym języku mongolskim i/lub tybetańskim, odnieść się do różnych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł
K_K02
Potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne
K_K06
Ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
K_K08
Rozumie i docenia wartość własnej tradycji i spuścizny kulturowej oraz Mongolii i Tybetu
K_K09
Dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Mongolii i Tybetu, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną
Kryteria oceniania
KONTROLA OBECNOŚCI I ZALICZENIE PISEMNE
Literatura
Bareja-Starzyńska, Agata, Havnevik, Hanna 2006 ‘‘A Preliminary Study of Buddhism in Present-day Mongolia’’. In: Mongolians from country to city. Floating boundaries, pastoralism, and city life in the Mongol lands, Ole Bruun, Li Narangoa eds., Copenhagen, NIAS (Nordic Institute of Asian Studies), pp. 212-236.
Hanna Havnevik, Byambaa Ragchaa, A. Bareja-Starzyńska, 2007 “Some Practices of the Buddhist Red Tradition in Contemporary Mongolia’’. In: The Mongolia-Tibet Interface. Opening New Research in Inner Asia. PIATS 2003: Tibetan Studies: Proceedings of the Tenth International Seminar of the International Association for Tibetan Studies, Oxford, 2003. Uradyn E. Bulag and Hildegard G.M. Diemberger eds., Brill, Leiden, Boston, pp. 223-237.
Tulisow, Jerzy, Osamu, Inoue, Bareja-Starzyńska, Agata, Dziurzyńska, Ewa (eds.) 2012: In the Heart of Mongolia. 100th Anniversary of W. Kotwicz’s Expedition to Mongolia in 1912 (Selected Source Materials and Study), Polska Akademia Umiejętności, Cracow (413 pp.)
Bareja-Starzyńska, Agata 2015 (book) Biography of the First Khalkha Jetsundampa Zanabazar by Zaya Pandita Luvsanprinlei. Annotated Translation, Study and Facsimile. Wydawnictwo Elipsa, Faculty of Orienatl Stiudies, University of Warsaw, Warszawa (300 pp. + Facsimile)
Bareja-Starzyńska, Agata 2016 “The Reincarnation Lineage of Zaya Gegeen”, in: History, architecture and restoration of Zaya Gegeenii Khüree Monastery in Mongolia, ed. I. Charleux, Bulletin du Musée d’Anthropologie Préhistorique de Monaco , Supplément n°5 , Paris ; Monaco 2016, pp. 43-51.
Bareja-Starzyńska, Agata 2018 “Jebtsundamba Khutugtus of Mongolia,” in: The Oxford Encyclopedia of Buddhism, and online as part of the Oxford Research Encyclopedia of Religion:
http://religion.oxfordre.com/view/10.1093/acrefore/9780199340378.001.0001/acrefore-9780199340378-e-615
Bareja-Starzyńska Аgata 2019 “The Role of Lamyn Gegeen Blo Bzang Bstan ’Dzin Rgyal Mtshan in the Dissemination of Tibetan Astrology, Divination and Prognostication in Mongolia”, in: Glimpses of Tibetan Divination. Past and Present, Series: Prognostication in History, Edited by Petra Maurer, Donatella Rossi and Rolf Scheuermann, Brill, pp. 198-212, https://brill.com (ISBN: 978-90-04-40737-4)
Bareja-Starzyńska Аgata 2020 “Siregetü Güüsi čorji’s Treatise that Contains the Complete Meanings of the Most Important [Buddhist Concepts] To Be Used”, in: Sources of Mongolian Buddhism, Edited by Vesna Wallace, Oxford University Press, pp. 6-38 (ISBN: 9780190900694), https://global.oup.com/academic/product/sources-of-mongolian-buddhism-9780190900694
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: