Sztuka i estetyka Tybetu(Z) 3600-7-MT3-SET(Z)
Zapoznanie z najważniejszymi założeniami estetycznymi sztuki tybetańskiej. Prezentacja na wybranych przykładach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu:
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o sztuce i estetyce Mongolii i Tybetu
- potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu
- podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii, religioznawstwa i historii
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Mongolii i Tybetu.
- zanalizować najważniejsze zjawiska/prądy sztuki (malarstwa, rzeźby, architektury, innych dziedzin sztuki) Mongolii i Tybetu.
- wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Mongolii i Tybetu
- poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Mongolii i Tybetu
- prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu i w języku polskim oraz w języku mongolskim i tybetańskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Mongolii i Tybetu
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Mongolii i Tybetu
Kryteria oceniania
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH, EGZAMIN PISEMNY
Literatura
R. Beer, The Encyclopedia of Tibetan Symbols and Motifs, Shambhala, Boston 1999.
Dagyab Rinpoche, Robert A.F. Thurman, Buddhist Symbols in Tibetan Culture, Wisdom Publications, Boston 1995
K. Debreczeny, The Black Hat Eccentric. Artistic Visions of the Tenth Karmapa, Rubin Museum of Art, New York 2012
D.and J. Jackson,Tibetan Thangka Painting: Methods And Materials, Snow Lion, 2006
D. Jackson, A History of Tibetan Painting, Verlag der Österrischen Akademie der Wissenschaften, Wien, 1996.
D. Jackson, Patron and Painter: Situ Panchen and the Revival of the Encampment Style, Rubin Museum of Arts in association with the University of Washington Press, New York, 2009.
D. Jackson, The Place of Provenance. Regional Styles im Tibetan Painting, Rubin Museum of Art., New York 2012
P. Rawson, Święty Tybet, Artes, 1994
Oraz szczegółowa literatura do każdego wykładu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: