Religie Tybetu 3600-7-MT2-RT
ZAPOZNANIE Z NAJWAŻNIEJSZYMI ZAŁOŻENIAMI DOKTRYNALNYMI I HISTORIĄ UPOWSZECHNIENIA RELIGII BON I BUDDYZMU W TYBECIE: SYTUACJA RELIGIJNA W VII W., ZAŁOŻENIA BONU PRZEDBUDDYJSKIEGO, KONFRONTACJA BONU I BUDDYZMU, CHARAKTERYSTYKA BUDDYZMU INDYJSKIEGO W VII-XII W., UPOWSZECHNIENIE BUDDYZMU W TYBECIE: METODY I REZULTATY, DRUGI ETAP PROPAGACJI: WYKSZTAŁCENIE RODZIMYCH TRADYCJI BUDDYJSKICH W TYBECIE, TWÓRCZOŚĆ RELIGIJNA, WPŁYW BUDDYZMU NA SYTUACJĘ POLITYCZNĄ, WYPRACOWANIE MODELU WŁADZY HIEROKRATYCZNEJ (TEOKRATYCZNEJ), CHARAKTERYSTYKA RZĄDÓW DALAJLAMÓW. ZWALCZANIE BUDDYZMU PRZEZ WŁADZE CHRL, WSPÓŁCZESNA PRAKTYKA BUDDYJSKA W TYBECIE.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
ABSOLWENT:
zna i rozumie podstawowe nurty i pojęcia filozoficzne oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o sztuce i estetyce Tybetu
potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Tybetu
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Tybetu
umie wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki
posługiwać się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii Tybetu
umie wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Tybetu.
interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury Tybetu poprzez analizę językową/ filologiczną
poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Tybetu
prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Tybetu i w języku polskim oraz w j. tybetańskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Tybetu
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
ma świadomość znaczenia kultury tybetańskiej w kulturze światowej
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Tybetu
dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Tybetu, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
OBECNOŚC NA ZAJĘCIACH, EGZAMIN PISEMNY I USTNY
Literatura
Ch.Bell, The Religion of Tibet, Book Faith India, 1998
M. Kapstein, Tybetańczycy. Wydawnictwo Uniwersytetu jagiellońskiego, Kraków 2010.
P.Kvaerne, The Bon Religion of Tibet: The Iconography of a Living Tradition. Serindia Publications, London 1995.
M. Mejor, Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w indiach, Wyd. prószyński i s-ka, Warszawa 2001.
D. Snellgrove, H. Richardson, Tybet. zarys historii kultury, PiW, Warszawa 1978.
Oraz literature szczegółowa do każdego wykładu
MEJOR, M., BUDDYZM. ZARYS HISTORII BUDDYZMU W INDIACH, WYD. PRÓSZYŃSKI I S-KA, WARSZAWA 2001.
KOLLMAR-PAULENZ K., DIE MYTHOLOGIE DES TIBETISCHEN UND MONGOLISCHEN BUDDHISMUS. WÖRTERBUCH DER MYTHOLOGIE. I. ABT., BD. VII.2, LIEFERUNG 35. KLETT-COTTA 2002.
S. KAŁUŻYŃSKI, DAWNI MONGOŁOWIE, PIW, WARSZAWA 1987
A. M. POZDNEYEV, RELIGION AND RITUAL IN SOCIETY: LAMAIST BUDDHISM IN LATE 19TH CENTURY MONGOLIA, 1887, BLOOMINGTON: THE MONGOLIA SOCIETY, 1978.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: