Religie Mongolii 3600-7-MT2-RM
ZAPOZNANIE Z NAJWAŻNIEJSZYMI ZAŁOŻENIAMI DOKTRYNALNYMI I HISTORIĄ UPOWSZECHNIENIA SZAMANIZMU MONGOLSKIEGO I BUDDYZMU TYBETAŃSKIEGO WŚRÓD MONGOŁÓW. OMÓWIENIE CECH CHARAKTERYSTYCZNYCH SZAMANIZMU MONGOLSKIEGO, ROLI SZAMANA W PRZESZŁOŚCI I WSPÓŁCZEŚNIE, PODSTAWOWYCH OBRZĘDÓW I TWÓRCZOŚCI RELIGIJNEJ. HISTORIA UPOWSZECHNIENIA BUDDYZMU TYBETAŃSKIEGO W MONGOLII, KONFRONTACJA Z SZAMANIZMEM, METODY PROPAGACJI. ROZWÓJ BUDDYZMU W MONGOLII, WŁĄCZENIE ELEMENTÓW NARODOWYCH DO PRAKTYKI, TWÓRCZOŚĆ RELIGIJNA, ZNISZCZENIE BUDDYZMU W MONGOLSKIEJ REPUBLICE LUDOWEJ. ODRODZENIE BUDDYZMU PO 1990 R. CHARAKTERYSTYKA WSPÓŁCZESNEJ PRAKTYKI BUDDYJSKIEJ W MONGOLII.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
zna i rozumie podstawowe nurty i pojęcia filozoficzne oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury
ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych (literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii) niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury
potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii, religioznawstwa i historii
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki
potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii Mongolii i Tybetu
potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Mongolii i Tybetu
interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu poprzez analizę językową/ filologiczną
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Mongolii i Tybetu
potrafi prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu i w języku polskim oraz w języku mongolskim i tybetańskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Mongolii i Tybetu
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
ma świadomość znaczenia kultury mongolskiej i tybetańskiej w kulturze światowej
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Mongolii i Tybetu
dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
EGZAMIN PISEMNY
Literatura
A.Bareja-Starzyńska,"Czyngis-chan bodhisattwą, czyli o buddyzmie w Mongolii”, w: Świat Orientu -- Orient w świecie, A. Bareja-Starzyńska, P. Balcerowicz, J. Rogala (red.), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010, s. 96-111
A.Bareja-Starzyńska, „I Dżebcundampa Mongolii, Dzanabadzar (1635-1723) – ojciec mongolskiego buddyzmu?”, Politeja. Studia Buddyjskie, No2(18), Uniwersytet Jagielloński, s. 181-192
S. Kałużyński, Dawni Mongołowie, PiW, Warszawa 1987
A.M. Pozdneev, Religion and ritual in society: lamaist Buddhism in late 19th century Mongolia, 1887, Bloomington: The Mongolia Society, 1978.
Oraz szczegółowa literatura do każdego wykładu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: