Literatura i kultura Mongolii 3600-7-MT2-LM
ZAPOZNANIE Z PODSTAWOWYMI GATUNKAMI LITERACKIMI PIŚMIENNICTWA MONGOLSKIEGO NA PRZYKŁADZIE NAJWAŻNIEJSZYCH UTWORÓW NAPISANYCH W JĘZYKU MONGOLSKIM OD XIII W. PO WSPÓŁCZESNOŚĆ.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PO UKOŃCZENIU KURSU PRZEWIDZIANEGO PROGRAMEM STDENT:
WIEDZA
MA PODSTAWOWĄ WIEDZĘ W ZAKRESIE TEORII NAUK HUMANISTYCZNYCH NIEZBĘDNYCH DO ROZUMIENIA WYBRANYCH ASPEKTÓW KULTURY W POWIĄZANIU Z LITERATUROZNAWSTWEM [K_W04];
MA UPORZĄDKOWANĄ WIEDZĘ SZCZEGÓŁOWĄ O LITERATURZE I PIŚMIENNICTWIE MONGOLII; POTRAFI NAZWAĆ I SCHARAKTERYZOWAĆ NAJWAŻNIEJSZE ZJAWISKA/PRĄDY/ TEKSTY/ LITERATURY/PIŚMIENNICTWA MONGOLII [K_W05];
POTRAFI NAZWAĆ I SCHARAKTERYZOWAĆ PODSTAWOWE ZJAWISKA KULTUROWE MONGOLII [K_W10];
MA PODSTAWOWĄ WIEDZĘ O ZASADACH PRZEKŁADU Z JĘZYKA MONGOLSKIEGO NA JĘZYK POLSKI [K_W15];
MA PODSTAWOWĄ ORIENTACJĘ WE WSPÓŁCZESNYM ŻYCIU KULTURALNYM MONGOLII [K_W16];
ZNA I ROZUMIE PODSTAWOWE METODY ANALIZY I INTERPRETACJI RÓŻNYCH WYTWORÓW KULTURY WŁAŚCIWE DLA WYBRANYCH TEORII I SZKÓŁ BADAWCZYCH W ZAKRESIE STUDIÓW NAD KULTURĄ ORAZ LITERATUROZNAWSTWEM [K_W18];
ZNA I ROZUMIE PODSTAWOWE METODY ANALIZY I INTERPRETACJI RÓŻNYCH WYTWORÓW KULTURY WŁAŚCIWE DLA RODZIMYCH TRADYCJI MONGOLII [K_W19].
UMIEJĘTNOŚCI
POTRAFI WSKAZAĆ ŹRÓDŁA RÓŻNIC KULTUROWYCH KRAJÓW ORIENTU [K_U02];
POTRAFI CZYTAĆ, ANALIZOWAĆ I INTERPRETOWAĆ TEKSTY LITERACKIE I/LUB INNE DZIEŁA TWÓRCZOŚCI KULTURALNEJ MONGOLII, PRAWIDŁOWO UMIESZCZAJĄC JE W KONTEKŚCIE KULTUROWYM [K_U06];
UMIE PORÓWNAĆ I DOSTRZEC ZALEŻNOŚCI MIĘDZY WYBRANYMI TEKSTAMI LITERACKIMI I/LUB INNYMI DZIEŁAMI TWÓRCZOŚCI KULTURALNEJ MONGOLII, A ZAGADNIENIAMI TRADYCJI I WSPÓŁCZESNOŚCI [K_U07];
POTRAFI ZANALIZOWAĆ NAJWAŻNIEJSZE ZJAWISKA/PRĄDY SZTUKI (MALARSTWA, RZEŹBY, ARCHITEKTURY, INNYCH DZIEDZIN SZTUKI) [K_U08];
ROZUMIE NAJWAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA INTELEKTUALNE, DYLEMATY, PREFERENCJE ESTETYCZNE FORMUŁOWANE WEWNĄTRZ KULTURY MONGOLSKIEJ [K_U10];
POTRAFI POPRAWNIE FUNKCJONOWAĆ W ŚRODOWISKU KULTUROWYM MONGOLII [K_U17];
POSIADA UMIEJĘTNOŚĆ PREZENTACJI PODSTAWOWYCH ZAGADNIEŃ Z ZAKRESU PROBLEMATYKI KULTUROWEJ MONGOLII W JĘZYKU POLSKIM ORAZ W JĘZYKU OBCYM Z UWZGLĘDNIENIEM TRADYCJI INTELEKTUALNEJ [K_U21].
KOMPETENCJE
ROZUMIE POTRZEBĘ UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE [K_K01];
MA ŚWIADOMOŚĆ ODMIENNOŚCI KULTUROWEJ I JEJ ŹRÓDEŁ RELIGIJNYCH, FILOZOFICZNYCH, OBYCZAJOWYCH ORAZ JEJ ZNACZENIA DLA ROZUMIENIA WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA [K_K05];
WIDZI POTRZEBĘ PROWADZENIA DIALOGU MIĘDZYKULTUROWEGO [K_K06];
MA ŚWIADOMOŚĆ ZNACZENIA KULTURY I LITERATURY MONGOLII W KULTURZE ŚWIATOWEJ [K_K07];
DZIAŁA NA RZECZ UDOSTĘPNIANIA I PROMOWANIA SPUŚCIZNY KULTUROWEJ I LITERACKIEJ MONGOLII [K_K08];
DOSTRZEGA POZYTYWNE WARTOŚCI KULTUROWE MONGOLII [K_K09].
Kryteria oceniania
OBECNOŚC NA ZAJECIACH, EGZAMIN USTNY
Literatura
D. Cerensodnom, Mongol uran zochiol (XIII-XX zuuny ech),Ulaanbaatar 1987
Damdinsuren, Mongol uran zochiolyn tojm, tom I, Ułan Bator 1957, tom II (red.), Ułan Bator 1977, tom III (red.), Ułan Bator 1968
Godziński,S., W kręgu lamajskich legend i mitów, Iskry, Warszawa 1981
Heissig, W., Die Familien- und Kirchengeschichtsschreibung der Mongolen I.16.-18. Jahrhundert, Otto Harrassovitz, Wiesbaden 1959.
Tajna historia Mongołów. Anonimowa kronika mongolska z XIII w., tłum. S. Kałużyński, PIW, Warszawa 1970, II wyd. 1989.
Oraz literatura szczegółowa do każdego wykładu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: