Historia Azji Środkowej i Mongolii2 3600-7-MT2-HASM2
ZAPOZNANIE Z NAJWAŻNIEJSZYMI FAKTAMI Z HISTORII POLITYCZNEJ I KULTUROWEJ AZJI ŚRODKOWEJ OD CZASÓW IMPERIUM CZYNGIS-CHANA PO ZABÓR MANDŻURSKI NA TLE WYDARZEŃ W REGIONACH SĄSIEDNICH, SYNCHRONICZNYCH Z DZIEJAMI MONGOLII.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Student:
ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych (literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii) niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Azji Środkowej i Mongolii
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o sztuce i estetyce Mongolii
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Azji Środkowej i Mongolii w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej
ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Azji Środkowej i Mongolii
różnorodność językową i jej wpływ na sytuację kulturową i polityczną świata
podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii, religioznawstwa i historii
wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki
zastosować wiedzę z zakresu historii Azji Środkowej i Mongoli do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
prawidłowo usytuować Azję Środkową, Mongolię i Tybet w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego
zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu w typowych sytuacjach profesjonalnych
prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Azji Środkowej, Mongolii i w języku polskim oraz w języku mongolskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Mongolii
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
ma świadomość znaczenia kultury mongolskiej w kulturze światowej
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Mongolii
Kryteria oceniania
OBECNOŚC NA ZAJECIACH, EGZAMIN PISEMNY / USTNY
EGZAMIN PISEMNY / USTNY
Literatura
L. BAZYLOW, HISTORIA MONGOLII, WROCŁAW 1981
S. KAŁUŻYŃSKI, DAWNI MONGOŁOWIE, WARSZAWA 1983 / CH.R. BAWDEN, THE MODERN HISTORY OF MONGOLIA, LONDYN 1968
ENCYKLOPEDIA HISTORYCZNA ŚWIATA. AZJA, CZĘŚĆ 1, TOM XI, AGENCJA PUBLICYSTYCZNO-WYDAWNICZA OPRES, KRAKÓW, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: