Historia Azji Środkowej i Mongolii1 3600-7-MT2-HASM1
Zajęcia poświęcone prezentacji historii politycznej i kulturowej Azji Środkowej od czasów prehistorycznych przez konsolidację Mongołów i budowę imperium Czyngis-chana po zabór mandżurski na tle wydarzeń w regionach sąsiednich, synchronicznych z dziejami Mongolii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W04
ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych (literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii) niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury
K_W06
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Azji Środkowej Mongolii i Tybetu
K_W08
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o sztuce i estetyce Mongolii i Tybetu
K_W09
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej
K_W11
ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu
K_W14
ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
K_W18
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
K_U02
wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki
K_U04
zastosować wiedzę z zakresu historii Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu. do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
K_U05
prawidłowo usytuować Azję Środkową, Mongolię i Tybet w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego
K_U09
zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U21 prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Azji Środkowej, Mongolii i Tybetu i w języku polskim oraz w języku mongolskim i tybetańskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Mongolii i Tybetu
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K07
ma świadomość znaczenia kultury mongolskiej i tybetańskiej w kulturze światowej
K_K08
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Mongolii i Tybetu
Kryteria oceniania
OBECNOŚC NA ZAJECIACH, EGZAMIN PISEMNY / USTNY
EGZAMIN PISEMNY / USTNY
Literatura
L. BAZYLOW, HISTORIA MONGOLII, WROCŁAW 1981
S. KAŁUŻYŃSKI, DAWNI MONGOŁOWIE, WARSZAWA 1983 / CH.R. BAWDEN, THE MODERN HISTORY OF MONGOLIA, LONDYN 1968
ENCYKLOPEDIA HISTORYCZNA ŚWIATA. AZJA, CZĘŚĆ 1, TOM XI, AGENCJA PUBLICYSTYCZNO-WYDAWNICZA OPRES, KRAKÓW, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: