Zagadnienia społeczno-kulturowe Tybetu 3600-7-MT1-ZSKT
OPIS ŚRODOWISKA NATURALNEGO TYBETU, PODSTAW CYWILIZACJI TYBETAŃSKIEJ: TRADYCYJNEJ OBYCZAJOWOŚCI, W TYM SPOSOBÓW UTRZYMANIA, MODELU RODZINY; PODSTAWOWA INFORMACJA O RELIGIACH I ICH WPŁYWIE NA KULTURĘ, O SPOSOBACH EKSPRESJI TWÓRCZEJ: LITERATURZE, I SZTUCE TYBETAŃCZYKÓW; OPIS ZMIAN KULTUROWYCH ZACHODZĄCYCH POD WPŁYWEM WYDARZEŃ POLITYCZNYCH.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W09 MA UPORZĄDKOWANĄ WIEDZĘ SZCZEGÓŁOWĄ O ZAGADNIENIACH SPOŁECZNO-KULTUROWYCH TYBETU W ZAKRESIE ŚRODOWISKA NATURALNEGO, SYTUACJI ETNICZNEJ, DEMOGRAFICZNEJ I POLITYCZNEJ
K_W10 POTRAFI NAZWAĆ I SCHARAKTERYZOWAĆ PODSTAWOWE ZJAWISKA KULTUROWE TYBETU
K_W11 MA UPORZĄDKOWANĄ WIEDZĘ NA TEMAT UWARUNKOWAŃ ŚRODOWISKA NATURALNEGO, GEOPOLITYCZNEGO I GOSPODARCZEGO ORAZ ICH ZNACZENIA DLA HISTORYCZNEJ I WSPÓŁCZESNEJ SYTUACJI TYBETU
K_W14 MA ŚWIADOMOŚĆ RÓŻNORODNOŚCI JĘZYKOWEJ I JEJ WPŁYWU NA SYTUACJĘ KULTUROWĄ I POLITYCZNĄ ŚWIATA
K_U02 POTRAFI WSKAZAĆ ŹRÓDŁA RÓŻNIC KULTUROWYCH KRAJÓW ORIENTU/AFRYKI
K_U04 POTRAFI ZASTOSOWAĆ WIEDZĘ Z ZAKRESU HISTORII TYBETU. DO ANALIZY I INTERPRETOWANIA WYDARZEŃ WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
K_U05 POTRAFI PRAWIDŁOWO USYTUOWAĆ TYBET W KONTEKŚCIE UWARUNKOWAŃ ŚRODOWISKA NATURALNEGO, GEOPOLITYCZNEGO I GOSPODARCZEGO
K_U07 UMIE PORÓWNAĆ I DOSTRZEC ZALEŻNOŚCI MIĘDZY WYBRANYMI TEKSTAMI LITERACKIMI I INNYMI DZIEŁAMI TWÓRCZOŚCI KULTURALNEJ TYBETU (FILM, PRASA, PIŚMIENNICTWO O CHARAKTERZE SPOŁECZNYM), A ZAGADNIENIAMI TRADYCJI I WSPÓŁCZESNOŚCI
K_U09 POTRAFI ZASTOSOWAĆ WIEDZĘ Z ZAKRESU PROBLEMATYKI SPOŁECZNO-KULTUROWEJ TYBETU W TYPOWYCH SYTUACJACH PROFESJONALNYCH
K_U17 POTRAFI POPRAWNIE FUNKCJONOWAĆ W ŚRODOWISKU JĘZYKOWYM I KULTUROWYM TYBETU
K_U21 POSIADA UMIEJĘTNOŚĆ PREZENTACJI ZAGADNIEŃ SZCZEGÓŁOWYCH Z ZAKRESU PROBLEMATYKI KULTUROWEJ TYBETU I W JĘZYKU POLSKIM ORAZ W JĘZYKU TYBETAŃSKIM Z UWZGLĘDNIENIEM TRADYCJI INTELEKTUALNEJ TYBETU
K_K01 ROZUMIE POTRZEBĘ UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE
K_K04 POTRAFI ODPOWIEDNIO OKREŚLIĆ CELE I SPOSOBY ICH OSIĄGNIĘCIA W ZAKRESIE DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ, ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ
K_K05 MA ŚWIADOMOŚĆ ODMIENNOŚCI KULTUROWEJ I JEJ ŹRÓDEŁ RELIGIJNYCH, FILOZOFICZNYCH, OBYCZAJOWYCH I HISTORYCZNYCH ORAZ JEJ ZNACZENIA DLA ROZUMIENIA WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
K_K06 WIDZI POTRZEBĘ PROWADZENIA DIALOGU MIĘDZYKULTUROWEGO
K_K07 MA ŚWIADOMOŚĆ ZNACZENIA KULTURY TYBETAŃSKIEJ W KULTURZE ŚWIATOWEJ
K_K08 DZIAŁA NA RZECZ UDOSTĘPNIANIA I PROMOWANIA SPUŚCIZNY KULTUROWEJ I JĘZYKOWEJ TYBETU
K_K09 DOSTRZEGA POZYTYWNE WARTOŚCI SPOŁECZNO-KULTUROWE TYBETU, Z KTÓRYCH MOŻE CZERPAĆ DLA OSOBISTEGO ROZWOJU I EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ
Kryteria oceniania
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH I EGZAMIN PIEMNY
Literatura
D. SNELLGROVE, H. RICHARDSON, TYBET. ZARYS HISTORII KULTURY, WARSZAWA, PIW, 1978
M. KAPSTEIN, Tybetańczycy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2010
Authenticating Tibet. Answers to China’s 100 Questions, 2008, Anne-Marie Blondeau and Katia Buffetrille (red.), with Foreword by Donald Lopez, University of California Press
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: