Przedmiot koreanistyczny - wprowadzenie do dydaktyki ogólnej 3600-7-KO5-PK
Celem ćwiczeń jest przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć zarówno indywidualnych jak i grupowych. Podczas ćwiczeń poruszone zostaną następujące
zagadnienia: specyfika uczenia się dzieci i osób dorosłych, koncepcje wyjaśniające proces nauczania i uczenia się, planowanie i realizacja działań edukacyjnych, cele, treści, formy i metody kształcenia, środki dydaktyczne i ich aplikacje, sprawdzanie i ocenianie osiągnięć edukacyjnych, zadania „refleksyjnego praktyka”.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student
Wyjaśnia różnice między procesem kształcenia dzieci i osób dorosłych
Zna wybrane koncepcje wyjaśniające proces kształcenia
Wyjaśnia zasady planowania pracy dydaktycznej;
Charakteryzuje elementy przestrzeni dydaktycznej takie jak: cele, treści, formy, metody,zasady, środki dydaktyczne; efekty kształcenia
Omawia zasady i metody oceniania efektów kształcenia;
umiejętności: student potrafi
sformułować cele nauczania;
stosować metody nauczania, w tym metody aktywizujące oraz uczenie się kooperacyjne;
zastosować nauczycielskie narzędzia diagnozy procesu i efektów uczenia się;
zastosować wybrane technologie informacyjne podczas prezentacji zajęć;
zastosować wybrane sposoby oceniania efektywności nauczania;
wykorzystać techniki komunikacyjne wspierające dobrą edukację;
kompetencje społeczne: student
samodzielnie poszukuje programy edukacyjne oraz zasoby internetowe wspomagające nauczanie-uczenie się;
samodzielnie poszukuje innowacji metodycznych i organizacyjnych w pracy nauczyciela języka obcego;
kształtuje postawę krytycznego osądu;
doskonali umiejętność pracy w grupie i z grupą.
Kryteria oceniania
Zaliczenie: projekt- prezentacja próbna i właściwa, aktywność na zajęciach, wykonywanie zadań cząstkowych
Literatura
Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994.
Bąbel P., Wiśniak M., 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć, GWP, Gdańsk, 2016.
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, IMPULS, Kraków 2015.
Borawska-Kalbarczyk K., Kompetencje informacyjne uczniów w kontekście zmian szkolnego środowiska uczenia się, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2015.
Filipiak E. (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się, Wydawnictwo UKS, Bydgoszcz 2008.
Janowski A., Pedagogika praktyczna, Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2002.
Karpińska A., Szwarc A. (red.), Wybrane problemy dydaktyki w wymiarze teoretyczno-praktycznym, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 2014.
Kruszewski K.(red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, PWN, Warszawa 2007.
Kujawiński J., Ewolucja szkoły i jej współczesna wizja, UAM, Poznań 2010.
Kupisiewicz C., Dydaktyka, IMPULS, Kraków 2012.
Kwieciński Z. Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, cz. II: Szkoła –kształcenie – nauczyciel, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, WAiP, Warszawa 2007.
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. Akad. ŻAK, Warszawa 2003.
Petty G., Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, GWP, Gdańsk, 2018.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu, Wydawnictwo CODN,Warszawa 2000.
Wybrane teksty z czasopism: Kultura i Wychowanie, Kwartalnik Pedagogiczny itp.
W cyklu 2023L:
Arends R.I., Uczymy się nauczać, WSiP, Warszawa 1994. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Zajęcia dla I i II roku studiów magisterskich Koreanistyki |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: