Przedmiot specjalizacyjny 1 3600-7-KO4-PS(Z)1
Przedmiotem opisu zajęć jest koreańska sztuka teatralna i dramatyczna, rozwijająca się w pierwszych dekadach XX wieku. Zaprezentowany tutaj proces narodzin współczesnego teatru koreańskiego pozwolił wyznaczyć główne funkcje sztuki teatralnej, które u progu nowego stulecia – wraz z gwałtownymi przeobrażeniami historycznymi, społecznymi i kulturowymi – zostały poddane weryfikacji. Zdefiniowanie nowej roli teatru i dramatu koreańskiego umożliwiło z kolei określenie ich nowej tożsamości artystycznej. Celem wykładów jest przedstawienie najważniejszych osiągnięć ówczesnego teatru, szczegółowy opis jego głównych nurtów i metamorfoz estetycznych. Zarysowano również towarzyszące mu zjawiska pozaartystyczne i ustalono wzajemne powiązania, splatające obszar życia społecznego i artystycznego, zbiorowego i jednostkowego, publicznego i prywatnego. U podstaw wywodu leży przekonanie, że rozwój współczesnego teatru i dramatu koreańskiego nierozerwalnie był związany z procesem historycznym, społecznym i kulturowym, który narzucił twórcom określone wzorce artystyczne, a samą sztukę uczynił nośnikiem treści społecznych, obszarem zbiorowego i indywidualnego przeżywania narodowych dramatów, wyrazicielem interesów poszczególnych środowisk i artystyczną manifestacją palących problemów społecznych. Teatr koreański wyrastał bezpośrednio z ówczesnych realiów politycznych i społecznych, a jednocześnie okazał się zakładnikiem swojej epoki, którą nie tylko odzwierciedlał, ale też kreował, spełniając rolę ideową, wychowawczą i rozrywkową. Ogromne, wręcz dramatyczne zaangażowanie teatru koreańskiego w nurt życia zbiorowego i jego uwikłanie w procesy historyczne, polityczne i kulturowe ukształtowało istotę rozwijającej się koreańskiej sztuki teatralnej.
W cyklu 2023Z:
W czasie zajęć omówione zostaną wybrane zagadnienia związane z ludzkim ciałem oraz praktykami cielesnymi w Korei. W oparciu o najnowsze badania naukowe studenci będą mieli szansę zapoznać się z różnymi dyskursami dotyczącymi ludzkiej cielesności, które funkcjonowały lub funkcjonują w społeczeństwie koreańskim, a także zaobserwować, w jaki sposób ciało i płeć były wykorzystywane jako metafora w opisie kondycji narodu koreańskiego w różnych okresach historycznych. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
K_W01: ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religioznawstwa lub historii
K_W02: ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Orientu/Afryki (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej
K_W03: ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Korei (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych)
K_W05: ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki Korei i ośrodkach
K_W06: zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Korei właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i studiów nad kulturą lub filozofii i religioznawstwa lub historii
K_W07: zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Korei
K_W10: ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych Korei w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową
K_U01: potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy
K_U02: potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki, również na podstawie materiałów źródłowych
K_U04: potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych
K_U06: potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii wybranego regionu Orientu/Afryki w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami
K_U10: potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Korei w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i studiów nad kulturą lub filozofii i religioznawstwa lub historii, stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki
K_U11: potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/ językowej/ kulturowej Korei
K_U12: potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury Korei
K_U20: posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów
K_U21:potrafi biegle korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i we współczesnym języku koreańskim
K_K01: rozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
K_K04: odpowiedniego określania celów i sposobów ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K06: posiadania świadomości odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
K_K08: rozumienia i doceniania wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz z Korei
K_K09: dostrzegania potrzeby wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Korei, traktowania kulturowej synergii jako wartość dodaną
Kryteria oceniania
nie ma kontroli obecności
ustny egzamin końcowy
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
E. Rynarzewska, Teatr uwikłany – koreańska sztuka teatralna i dramatyczna w latach 1900-1950, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013;
J. Rurarz, Historia Korei, Wydawnictwo Akademickie DIALOG, Warszawa 2005
E. Rynarzewska, Rola Hong Hae-sǒnga w narodzinach współczesnej reżyserii koreańskiej, „Przegląd Orientalistyczny”, 3-4 / 2012;
E. Rynarzewska, Narodziny współczesnej dramaturgii koreańskiej, „Przegląd Orientalistyczny”, 3-4 / 2013;
E. Rynarzewska, Pierwsze aktorki na scenie współczesnego teatru koreańskiego [w]: Inishie manabi, atarashiki manabi - Literatura, język i kultura Japonii” – Studia japonistyczne, red. Romuald Huszcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013
W cyklu 2023Z:
Wybrane przez prowadzącą artykuły naukowe zostaną przedstawione studentom na pierwszych zajęciach. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Kryterium oceny: bieżące przygotowanie do zajęć, aktywne uczestnictwo w dyskusji, kontrola obecności, prezentacje, praca końcowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: