Zagadnienia społeczno-kulturowe Korei 1 3600-7-KO1-ZSKK(Z)
Wykład zawiera elementy geografii fizycznej, gospodarczej i historycznej poszczególnych regionów koreańskich oraz podstawy kultury koreańskiej, źródła jej pochodzenia, obce wpływy i interakcje z innymi kulturami regionu. Przedstawia regionalne zróżnicowanie kraju, cechy charakterystyczne krain i zamieszkującej je ludności, obrzędy przejścia, zwyczaje świąteczne, cechy tradycyjnego budownictwa, ubioru, kuchni, medycyny, chronologii, symboliki. Dodatkowo poruszane są w trakcie wykładu zagadnienia dotyczące problemów współczesnego społeczeństwa południowokoreańskiego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K-W09 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Korei w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej
K-W10 potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Korei
K-W11 ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Korei
K-W14 ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
K-W16 ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym Korei
K_U02 potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu
K_U04 potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Korei do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
K_U05 potrafi prawidłowo usytuować Koreę w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego
K_U09 potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Korei w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U17 potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Korei
K_U21 posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Korei w języku polskim oraz obcym z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Korei
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04 potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05 ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06 widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07 ma świadomość znaczenia kultury Korei w kulturze światowej
K_K08 działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Korei
K_K09 dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Korei, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
Wiedza, umiejętności i kompetencje wykazane na egzaminie
Zaliczenie pisemne w systemie semestralnym.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Zalecana lista lektur:
- A handbook of Korea
- Wacław Sieroszewski, Korea – klucz Dalekiego Wschodu, Kraków, 1960
- Haesung Lee, Kapitalizm konfucjański. Koreańska droga rozwoju, Toruń, 2011
- Joanna Rurarz, Historia Korei, Dialog, 2009
- Joanna P. Rurarz, „Tradycyjny ubiór koreański – Hanbok”, w: Szata oddaje ludzkie obyczaje, czyli o strojach ludów Azji i Afryki, Warszawa, 2008
- Halina Ogarek-Czoj, „Być kobietą w Korei. Wierne żony, troskliwe matki, piękne kurtyzany”, w: Być kobietą w Oriencie, Dialog, 2001
- Lautensach, Korea (a geography based on the author’s travels and literature), Springer-Verlag, 1988
- Donald N. Clark, Culture and customs of Korea, Greenwood Press, 2000
- Lee Kwang-kyu, Korean Traditional Culture, Korean Studies Series no. 25, Jimoondang International, 2003
- John H. Koo, Andrew C. Nahm, An introduction to Korean Culture, Hollym, 2008
- Jae-sok Choi, Social structure of Korea, Jimoondang 2011
W cyklu 2024Z:
Zalecana lista lektur: |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: