Historia Korei 2 3600-7-KO1-HK(L)
Wykłady obejmują czasy od państwa Chosŏn do końca XX wieku:
-powstanie państwa Chosŏn (Yi-Sshi Chosŏn Wangjo) oraz rola administracji cywilnej,
-historia powstania alfabetu koreańskiego HANGŬLi „złoty okres kultury koreańskich w czasach panowania króla Sejonga,
- najazdy japońskie w latach 1592-1598 i najazdy Mandżurów w I połowie XVII wieku,
- rozwój myśli społecznej w XVII i XVIII wieku oraz rola neokonfucjanizmu w Korei,
- okres modernizacji Korei, tzw. Kaehwagi,
-utrata niepodległości Korei oraz okupacja japońska w latach 1910-1945, wyzwolenie kraju i powojenna podzielona Korea;
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
WIEDZA:
- ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych niezbędnych do rozumienia wybranych aspektów kultury w dziedzinie historii Korei [K_W04];
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Korei z uwzględnieniem podziału dziejów na historię starożytną, nowożytną i współczesną [K_W06];
- ma uporządkowaną wiedzę o sztuce Korei [K_W08];
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Korei w zakresie środowiska środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej Półwyspu Koreańskiego na przestrzeni dziejów [K_W09];
- ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Korei [K_W11];
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływ na sytuację kulturową i polityczną świata [K_W14];
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad historią Korei [K_W18];
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu ze szczególnym uwzględnieniem różnic kulturowych i cywilizacyjnych Azji Wschodniej (Korei. Chin i Japonii) [K_U02];
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii obszaru cywilizacyjnego Korei do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata [K_U04];
- potrafi prawidłowo usytuować obszar cywilizacji Korei w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego [K_U05];
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych [K_U09];
- posiada umiejętności prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki historycznej Korei w języku polskim lub obcym (europejskim, koreańskim) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej [K_U21];
KOMPETENCJE:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01];
- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej [K_K04];
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla zrozumienia współczesnego świata [K_K05];
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06];
- ma świadomość znaczenia historii Korei w kulturze światowej {K_K07};
- działa na rzecz udostępnienia i promowania spuścizny kulturowej i cywilizacyjnej Korei [K_K08];
Kryteria oceniania
Umiejętności i kompetencje wykazane na egzaminie;
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Joanna P. Rurarz „HISTORIA KOREI” Dialog, Warszawa;
Lektura uzupełniająca wskazana przez prowadzącą wykład.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: