Media i kultura masowa w Azji i Afryce (L) 3600-7-KM4-MKAA(L)
Zajęcia umożliwiają zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu komunikowania masowego i wybranych form kultury popularnej w krajach Azji i Afryki. Program zajęć obejmuje podstawy teorii mediów i podejść badawczych odnoszących się do kultury popularnej, jak również różnorodności jej form i obszarów funkcjonowania.
Pierwsze trzy zajęcia będą miały charakter teoretycznego wprowadzenia do współczesnej refleksji na temat mediów oraz jej podstaw klasycznych. Punktem wyjścia będzie McLuhanowska, szeroka definicja medium jako kulturowo zorganizowanego środka komunikacji i ekspresji, a przedmiotem namysłu będą zarówno media tradycyjne, które uczestniczą (na zasadzie Bolterowskiej remediacji) we współczesnej, multimedialnej i intermedialnej rzeczywistości kulturowej, jak i media nowe. Część teoretyczna będzie ilustrowana tekstami, które zwracają uwagę na różnice między niezachodnimi a zachodnimi użyciami i sposobami przetwarzania mediów (Karin Barber, Junzo Kawada, Maurice Bloch, John Fiske, Bill Osgerby). Analizowane będą ponadto wybrane obszary kultury popularnej (film, kino, muzyka, telewizja, Internet, gry komputerowe, komiksy) i ich przemiany.
Pozostałe zajęcia zostaną poświęcone różnym przejawom funkcjonowania mediów i form kultury popularnej w wybranych krajach Azji i Afryki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat teorii mediów, komunikowania masowego i podejść badawczych do kultury popularnej; potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze zjawiska/prądy/ teksty/ piśmiennictwo dotyczące mediów i kultury popularnej (K_W05)
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat historii mediów i kultury popularnej Azji i Afryki (K_W06)
- ma świadomość złożonej natury komunikowania masowego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultur Azji i Afryki (K_W13)
- ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym krajów Azji i Afryki (K_W16)
Umiejętności
- potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i/lub inne dzieła twórczości kulturalnej krajów Azji i Afryki (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym (K_U06)
- umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami kultury popularnej i/lub innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) w krajach Azji i Afryki, a zagadnieniami tradycji i współczesności (K_U07)
-potrafi analizować i interpretować teksty kulturowe krajów Azji i Afryki (K_U13)
- potrafi interpretować kluczowe pojęcia dotyczące kultur krajów Azji i Afryki
(K_U15)
-- potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i innych (K_U24)
Kompetencje społeczne
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne (K_K02)
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur (K_K03)
- ma świadomość znaczenia kultur krajów Azji i Afryki w dorobku cywilizacji światowej (K_K07)
Kryteria oceniania
Na ocenę wpływ mają następujące elementy:
- obecność na zajęciach (2 nieobecności nieusprawiedliwione)
-aktywny udział w zajęciach i dyskusji
- pisemna i ustna prezentacja referatów
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Berger, Martin A., Sight Unseen: Whiteness and American Visual Culture, University of California Press, Berkeley 2005
Bonikowska, Małgorzata, Media w XXI wieku, w: Media a wyzwania XXI wieku, red. Małgorzata Bonikowska, TRIO, Warszawa 2009, s. 17–25
Goban-Klas, Tomasz, Media a komunikowanie masowe, PWN, Warszawa 2004
Jenkins, Henry, Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, przekład Małgorzata Bernatowicz, Mirosław Filiciak, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007
Kłoskowska, Antonina, Kultura masowa, PWN, Warszawa 2011
Krajewski, Marek, Kultury kultury popularnej, Wydawnictwo UAM, Poznań 2003
Kultura popularna na Bliskim Wschodzie, red. Katarzyna Górak-Sosnowska, Katarzyna Pachniak, Difin, Warszawa 2013
McQuail, Denis, Teoria komunikowania masowego, przekład Marta Buholc i Alina Szulżycka, PWN, Warszawa 2007
Melosik Zbyszko, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013
Strinati Dominic, Wprowadzenie do kultury popularnej, Zysk i S-ka, Poznań 1998
Tradycja w kulturze popularnej Japonii, red. Iwona Kordzińska-Nawrocka, Agnieszka Kozyra, Japonica, Warszawa 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: