Seminarium magisterskie I-II 3600-7-JA5-SM1(Z)
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej na wybrany przez siebie temat. Główny nacisk zostanie położony na tematykę związaną z metodologią badań naukowych i podstawowym warsztatem badawczym (technika pisania pracy dyplomowej, wybór literatury przedmiotu). Zakres tematyczny seminarium koncentruje się na wybranych zagadnieniach z zakresu klasycznej literatury oraz dawnej i współczesnej kultury japońskiej. Działalność badawcza będzie obejmowała lekturę źródeł merytorycznych oraz różnych tekstów kultury powiązanych z tematem. Wszyscy uczestnicy będą zobowiązani przedstawiać podczas zajęć wyniki badań na wybrany przez siebie temat.
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej na wybrany przez siebie temat. Główny nacisk zostanie położony na tematykę związaną z metodologią badań naukowych i podstawowym warsztatem badawczym (technika pisania pracy dyplomowej, wybór literatury przedmiotu). Zakres tematyczny seminarium koncentruje się na wybranych zagadnieniach z zakresu klasycznej literatury oraz dawnej i współczesnej kultury japońskiej. Działalność badawcza będzie obejmowała lekturę źródeł merytorycznych oraz różnych tekstów kultury powiązanych z tematem. Wszyscy uczestnicy będą zobowiązani przedstawiać podczas zajęć wyniki badań na wybrany przez siebie temat. |
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do napisania pracy magisterskiej na wybrany przez siebie temat. Główny nacisk zostanie położony na tematykę związaną z metodologią badań naukowych i podstawowym warsztatem badawczym (technika pisania pracy dyplomowej, wybór literatury przedmiotu). Zakres tematyczny seminarium koncentruje się na wybranych zagadnieniach z zakresu klasycznej literatury oraz dawnej i współczesnej kultury japońskiej. Działalność badawcza będzie obejmowała lekturę źródeł merytorycznych oraz różnych tekstów kultury powiązanych z tematem. Wszyscy uczestnicy będą zobowiązani przedstawiać podczas zajęć wyniki badań na wybrany przez siebie temat. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: seminaria magisterskie obowiązkowe | W cyklu 2024Z: obowiązkowe seminaria magisterskie | W cyklu 2023Z: obowiązkowe seminaria magisterskie |
Tryb prowadzenia
Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie w sali | W cyklu 2024Z: mieszany: w sali i zdalnie w sali | W cyklu 2023Z: w sali mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Wiedza:
-ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu zagadnień społecznych, kultury i literatury Japonii K_W01
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury i literatury Japonii w perspektywie porównawczej. K_W02
- ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki dotyczącej Japonii oraz o ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie K_W05
- zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Japonii K_W07
- ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Japonii K_W08
Umiejętności:
- potrafi wyszukać analizować i oceniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy. K_U01
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych Japonii na podstawie materiałów źródłowych. K_U02
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej. K_U03
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu kultury Japonii do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych. K_U04
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu komunikacji międzykulturowej w rozwiązywaniu problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach profesjonalnych. K_U05
- potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny kultury i literatury Japonii w celu analizowania i interpretowania zjawisk literackich, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami. K_U06
- potrafi analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i/lub inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym. K_U08
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury właściwych dla wybranej tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa lub kulturoznawstwa lub historii stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu Japonii. K_U10
- potrafi wybrać i sformułować temat pracy magisterskiej, dobrać i odszukać źródła, odnieść się do różnych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł. K_U17
- posiada pogłębioną umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Japonii w języku polskim. K_U18
- posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim. K_U19
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów. K_U20
- potrafi korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i japońskim. K_U21
Kompetencje społeczne:
-rozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób K_K01
-aktywnego współdziałania i pracy w grupie oraz nawiązywania kontaktów i budowania relacji społecznych K_K02
odpowiedniego określania celów i sposobów ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej K_K04
-otwarcia się na nowe idee i nurty i odmienność kulturową K_K05
-posiadania świadomości odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych K_K06
- posiadania świadomości odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych K_K07
-posiadania świadomości odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych K_K08
- rozumienia problematyki etycznej i odpowiedzialności związanej z przekazywaniem wiedzy o Japonii K_K09
- rozumienia i doceniania wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz z Japonii K_K10
- dostrzegania potrzeby wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Japonii, traktowania kulturowej synergii jako wartość dodaną K_K11
- aktywnego działania na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i w Japonii K_K12
-wykorzystania kompetencji językowych i kulturowych w sytuacjach profesjonalnych, takich jak programy pomocowe, rządowe, problemy imigracji, działanie na rzecz bezpieczeństwa kraju K_K13
Kryteria oceniania
Wymagana obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione na semestr)
- przygotowanie i wygłoszenie referatów na zajęciach
-prace semestralne
Praktyki zawodowe
Nie ma
Literatura
Larry A. Samovar, Richard E. Porter, Edwin R. McDaniel, Intercultural Communication: A Reader, Wadsworth Cengage Learning, Boston 2007.
Lingwistyka kulturowa i międzykulturowa. Antologia (Cultural and intercultural linguistics anthology), red. Waldemar Czachur, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017
Literatura, Teoria, Metodologia, (Literature, Theory Methodology), red. Danuta Ulicka, Wydawnictwo Dydaktyczne Wydziału Polonistyki UW, Warszawa 1998
Wiedza o kulturze, Antropologia kultury (On Anthropological Knowledge, Cultural Anthropology) red Andrzej Mencwel, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1995
Wiedza o kulturze, Antropologia słowa, (On Anthropological Knowledge, Anthropology of Words) red. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2003Mircea Eliade, W poszukiwaniu historii i znaczenia religii, Wydawnictwo KR, Warszawa 1997
Wiesław Kotański, Zarys dziejów religii w Japonii, Warszawa 1963
Kitagawa Joseph, Religion in Japanese History, Columbia University Press, New York 1966
W cyklu 2023Z:
Larry A. Samovar, Richard E. Porter, Edwin R. McDaniel, Intercultural Communication: A Reader, Wadsworth Cengage Learning, Boston 2007. |
W cyklu 2024Z:
Larry A. Samovar, Richard E. Porter, Edwin R. McDaniel, Intercultural Communication: A Reader, Wadsworth Cengage Learning, Boston 2007. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Nie ma |
W cyklu 2024Z:
Nie ma |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: