Dydaktyka nauczania języka japońskiego jako języka obcego 3600-7-JA5-DNJJ(Z)
Historia rozwoju dydaktyki języka japońskiego jako obcego (L2) - wstęp.
Jak zapamiętujemy? - podstawy wiedzy dotyczącej pracy mózgu. Uważność a pamięć.
Omówienie poszczególnych umiejętności składających się na naukę języka japońskiego jako obcego: wymowy, pisma, słownictwa, gramatyki, rozumienia ze słuchu, czytania ze zrozumieniem, mówienia, kompozycji tekstów, zagadnień kulturowych.
Omówienie cech osób uczących się i ich wpływ na sukces procesu dydaktycznego.
Przedstawienie technik nauczania poszczególnych umiejętności
językowych, ich wybór i dostosowanie do rzeczywistych potrzeb osób uczących się.
Przygotowanie do zajęć: plan zajęć, konspekt zajęć, plan a realizacja, atrakcyjność z uwzględnieniem poziomu zaawansowania i nauczanej umiejętności.
Ocenianie: poprawianie błędów, planowanie testu, kryteria, sprawdzanie umiejętności.
Nauczyciel języka obcego w XXI w. - wyzwania i nowe trendy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
K_W04: potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych
K_W09: ma rzetelną wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czy-tania w języku japońskim, współczesnym i klasycznym
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U03: umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej
K_U04: potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych
K_U05: potrafi zastosować wiedzę z zakresu orientalistyki w rozwiązywaniu problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach profesjonalnych
K_U14: posługuje się językiem obcym co najmniej na poziomie B2+
POSTAWY:
K_K01: rozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
K_K02: aktywnego współdziałania i pracy w grupie oraz nawiązywania kontaktów i budowania relacji społecznych
K_K04: odpowiedniego określania celów i sposobów ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
Kryteria oceniania
• SKŁADOWE ZALICZENIA: obecność, aktywność, prezen-tacja.
• obecność na zajęciach (10 pkt): minimum obecności: 50 procent. możliwe dwie nieobecności nieusprawiedliwone w semestrze. Pozostałe tylko po niezwłocznym przedstawieniu zwolnienia le-karskiego;
• aktywność na zajęciach (10 pkt)
PREZENTACJA
Przygotowanie konspektu lekcji języka japońskiego na wybranym poziomie zaawansowania, poświęconych wybranej umiejętności (punktacja: 0-20)
Przygotowanie zestawu materiałów dydaktycznych (punktacja: 0-20)
Prezentacja lekcji języka japońskiego (punktacja: 0-20)
Ocena jest sumą punktów: obecność 100% (10 pkt), aktywność (10 pkt), prezentacja (60 punktów)
OCENA (80 pkt =100%):
(60-69%=dst), (70-74%=dst+), (75-84%=db), (85-89%=db+), (90-99%=bdb), (100%=bdb!)
Praktyki zawodowe
Nie ma.
Literatura
Materiały przygotowane przez lektora bazujące na następujących źródłach:
Arakawa, Yōhei, Nihongo kyoiku no statorain, 3A Network, 2016.
Gębal, E. Przemysław, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, PWN, 2019.
Komorowska, Hanna, Metodyka nauczania języków obcych, Wyd. Fraszka Edukacyjna, 2015.
Petty, Geof, Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców, GWP, 2010.
Hassed, Craig, Chambers, Richard, Uważne uczenie się. Techniki mindfulness dla nauczycieli, rodziców i autodydaktyków, Studio Blok, 2018.
Wykładowca doskonały. Podręcznik nauczyciela akademickiego, red. Andrzej Rozmus, Oficyna,
Kokusai Kōryū Kikin Nihongo, 2013 Kyōiku juhō shiriizu [Japan Foundation. Seria. Metodyka nauczania języka japońskiego], pr. zbiorowa, Hitsuji Shobō, 2012:
• tom 1: Nihongo kyōiku no yakuwari/kōsu dezain [Rola nauczania ję-zyka japońskiego. Tworzenie kursu];
• tom 2: Onsei o oshieru [Nauczanie wymowy];
• tom 3: Moji, goi o oshieru [Nauczanie pisma i słownictwa];
• tom 4: Bunpō o oshieru [Nauczanie gramatyki];
• tom 5: Kiku koto o oshieru [Nauczanie rozumienia ze słuchu];
• tom 6: Hanasu koto o oshieru [Nauczanie mówienia];
• tom 7: Yomu koto o oshieru [Nauczanie czytania];
• tom 8: Kaku koto o oshieru [Nauczanie pisania];
• tom 9: Shokyū o oshieru [Uczenie osób początkujących];
• tom 10: Chū, jokyū o oshieru [Uczenie osób średniozaawansowa-nych i zaawansowanych]
• tom 11: Nihon jijō, Nihon bunka o oshieru [Kultura Japonii];
• tom 12: Gakushū o hyōka suru [Ewaluacja osób uczących się];
• tom 13: Oshiekata o kaizen suru [Rozwijanie metody nauczania];
• tom 14: Kyōzai kaihatsu [Tworzenie materiałów dydaktycznych].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: