Język i kultura japońska 2 - kompozycja tekstu (L) 3600-7-JA4-JKJKT2
Kontynuacja programu z lat poprzednich. Zajęcia mają na celu dalsze podnoszenie ogólnych kompetencji językowych studentów w zakresie czterech umiejętności: rozumienia tekstu pisanego, rozumienia ze słuchu, wypowiedzi ustnej i wypowiedzi pisemnej. Szczególny nacisk kładzie się na rozwój umiejętności rozumienia i przetwarzania języka. Zajęcia prowadzone w języku japońskim.
Nauka różnych form wypowiedzi i stylów wypowiedzi pisemnych. Poznanie sposobów komponowania wypowiedzi pisemnej, budowy i teorii pracy naukowej. Zastosowanie tej wiedzy do przygotowania wypracowań o tekstach przeczytanych na zajęciach, wypracowań na zadane tematy. Oprócz tego poznanie i ćwiczenie tekstów użytkowych takich jak prezentacje, maile, korespondencja biznesowa itp. Zajęcia będą zawierały wyjaśnienia metodologii przygotowania wypowiedzi pisemnych, ćwiczenia, prezentowanie prac, poprawianie błędów.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:
K_W02, ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Orientu/Afryki (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej
K_W04, ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Japonii (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych)
K_W07, zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Japonii
K_W08, ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Japonii
K_W09, ma rzetelną wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania w języku japońskim, współczesnym i klasycznym
K_W10, ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych Japonii w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U01, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy
K_U02, potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy
K_U03, umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej
K_U05, potrafi zastosować wiedzę z zakresu orientalistyki w rozwiązywaniu problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach profesjonalnych
K_U06, potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii wybranego regionu Orientu/Afryki w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami
K_U08, potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Japonii prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U09, umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) wybranego regionu Orientu/Afryki a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U11, potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/ językowej/ kulturowej Japonii
K_U12, potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury Japonii
K_U13, potrafi wyselekcjonować i przełożyć na język polski najcenniejsze dzieła literatury/piśmiennictwa Japonii
K_U15, Posługuje się językiem japońskim na poziomie B2+
K_U16, potrafi w profesjonalny sposób zachować się, zareagować werbalnie i pośredniczyć w komunikacji i negocjacjach w wybranym społeczno-kulturowym kontekście Japonii
K_U17, potrafi wybrać i sformułować temat pracy magisterskiej, dobrać i odszukać źródła we współczesnym i klasycznym języku japońskim, odnieść się do różnych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł
K_U18, posiada pogłębioną umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Japonii w języku polskim oraz w we współczesnym języku japońskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Japonii
K_U19, posiada pogłębioną umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w we współczesnym języku japońskim
K_U21, potrafi biegle korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i we współczesnym i klasycznym języku japońskim
KOMPETENCJE:
K_K01, rozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
K_K02, rozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
K_K03, aktywnego nawiązywania kontaktów i współdziałania z przedstawicielami odmiennych kultur
K_K05, otwarcia się na nowe idee i nurty i odmienność kulturową
K_K06, posiadania świadomości odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
K_K08, rozumienia i doceniania wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz z Japonii
K_K09, dostrzegania potrzeby wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Japonii, traktowania kulturowej synergii jako wartość dodaną
K_K10, aktywnego działania na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i w Japonii
K_K11, aktywnego działania na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i w Japonii
K_K12 wykorzystania kompetencji językowych i kulturowych w sytuacjach profesjonalnych, takich jak programy pomocowe, rządowe, problemy imigracji, działanie na rzecz bezpieczeństwa kraju
Kryteria oceniania
W ocenie będą stosowane następujące kryteria:
- obecność na zajęciach (do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze)
- warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest minimum 50% obecności nawet w przypadku przedstawienia zwolnień lekarskich
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
- prezentowanie przygotowanych wypowiedzi pisemnych na zadany temat. (Prace oddawane w terminie określonym przez prowadzącego. Prowadzący ocenia każdą pracę. Ocena semestralna wystawiana jest w oparciu o sumę ocen za wszystkie prace pisemne oddane w semestrze)
Literatura
Materiały przygotowywane na bieżąco przez prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: