Język i kultura japońska 5 Kompozycja tekstu (Z) 3600-7-JA3-JKJKT5
Głównym celem zajęć będzie wyrobienie rozumienia konstrukcji językowych i praktycznej umiejętności ich stosowania. Umiejętności te będą ćwiczone poprzez prezentowanie samodzielnie przygotowanych zdań z prac domowych i ich korektę. Do tego będą dochodziły ćwiczenia realizowane podczas zajęć.
Na zajęciach z kompozycji tekstu studenci opanowują rozpoznawanie stylu kakikotoba (języka pisanego) i hanashikotoba (języka mówionego) oraz ćwiczą umiejętność wypowiedzi pisemnej.
Podczas zajęć z kompozycji tekstu opracowywanie jednego tematu podzielone będzie na trzy części:
1. Zapoznawanie się z rozmaitymi stylami i użyciem języka poprzez lekturę różnych materiałów źródłowych (artykuły z gazet, ćwiczenia gramatyczne).
2. Dyskusja w małych grupach.
3. Samodzielne pisanie wypracowania w domu.
4. Sprawdzenie wypracowań i praca nad błędami.
Studenci zobowiązani są na czas oddawać wypracowania.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: języki obce obowiązkowe | W cyklu 2024Z: obowiązkowe języki obce |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:
K_W12, ma obszerną wiedzę o języku japońskim (jego strukturze, gramatyce, historii, piśmie)
K_W13, ma świadomość złożonej natury języka japońskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Japonii
K_W14, ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U06, potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej Japonii (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U12, posługuje się językiem japońskim na poziomie B2
K_U15, potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultury Japonii poprzez analizę językową/ filologiczną
K_U17, potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Japonii,
K_U21, posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Japonii w języku polskim oraz obcym z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Japonii
K_U22, posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz japońskim
K_U24, potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i japońskim
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K_K01, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K02, potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne
K_K03, potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur
K_K05, widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K06, ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K07, ma świadomość znaczenia kultury Japonii w kulturze światowej
K_K08. działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Japonii
Kryteria oceniania
W ocenie będą stosowane następujące kryteria:
- obecność na zajęciach (do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze)
- warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest minimum 50 % obecności nawet w przypadku przedstawienia zwolnień lekarskich
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
- eseje
- końcowe zaliczenie pisemne
Literatura
Zadania i ćwiczenia z poziomu N2(B2) egzaminu JLPT (wybór, przygotowanie przez prowadzącego).
Tateoka Yōko, Kyōdō de manabu critical reading, Hitsuji Shobō, 2015.
C&P Nihongo kyōiku kyōzai kenkyūkai, Nihongo sakubun I, Senmon Kyōiku Shuppan, 1993.
C&P Nihongo kyōiku kyōzai kenkyūkai, Nihongo sakubun II, Senmon Kyōiku Shuppan, 1995.
Inne materiały przygotowywane na bieżąco przez prowadzącego.
W cyklu 2024Z:
Zadania i ćwiczenia z poziomu N2(B2) egzaminu JLPT (wybór, przygotowanie przez prowadzącego). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: