Seminarium magisterskie1 3600-7-IR5-SM1
Celem zajęć jest kształcenie studenta w zakresie pisania pracy magisterskiej. Praca magisterska jest przygotowywana pod opieką prowadzącego seminarium. Seminarium składa się z trzech głównych etapów. Pierwszy z nich to wybór tematu pracy dyplomowej. Ponieważ praca winna opierać się na źródłach w języku perskim, wybór tematu musi uwzględniać ten warunek. Kolejny etap to przygotowanie informacji na temat stanu badań dotyczących wybranego tematu, zebranie i opracowanie bibliografii oraz przygotowanie konspektu pracy. Trzeci etap to pisanie pracy i referowanie jej na seminarium. Student powinien wykazać się umiejętnością analizy materiałów źródłowych w języku perskim, stosowania aparatu badawczego, prezentowania stanu badań w zakresie wybranej tematyki oraz umiejętnością syntezy.
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest kształcenie studenta w zakresie pisania pracy magisterskiej. Praca magisterska jest przygotowywana pod opieką prowadzącego seminarium. Seminarium składa się z trzech głównych etapów. Pierwszy z nich to wybór tematu pracy dyplomowej. Ponieważ praca winna opierać się na źródłach w języku perskim, wybór tematu musi uwzględniać ten warunek. Kolejny etap to przygotowanie informacji na temat stanu badań dotyczących wybranego tematu, zebranie i opracowanie bibliografii oraz przygotowanie konspektu pracy. Trzeci etap to pisanie pracy i referowanie jej na seminarium. Student powinien wykazać się umiejętnością analizy materiałów źródłowych w języku perskim, stosowania aparatu badawczego, prezentowania stanu badań w zakresie wybranej tematyki oraz umiejętnością syntezy. |
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma pogłębioną wiedzę (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu studiów nad kulturą i literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religii lub historii im zagadnień społeczno-kulturowych [K_W01].
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Iranu/Afganistanu (z zakresu kultury, literatury lub języka, filozofii, religii, historii lub zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej [K_W02].
- posiada rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Iranu/Afganistanu (z zakresu kultury, literatury lub języka, filozofii, religii, historii lub zagadnień społeczno-politycznych) [K_W03].
- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o języku/językach Iranu/Afganistanu [K_W04].
- ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki Iranu/Afganistanu i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie [K_W05].
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Iranu/Afganistanu w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa lub filozofii i religioznawstwa lub historii [K_W06].
- zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) wybranych krajów Iranu/Afganistanu [K_W07].
- ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Iranu/Afganistanu [K_W08].
- ma obszerna, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych Iranu/Afganistanu w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczna i interkulturową [K_W10].
- zna i rozumie zasady prawa autorskiego oraz zarządzania wytworami
własności intelektualnej [K_W11].
Umiejętności:
- potrafi wyszukać analizować i oceniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawowe krytyczne sądy [K_U01].
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu również na podstawie materiałów źródłowych [K_U02].
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej [K_U03].
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych [K_U04].
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu orientalistyki w rozwiązywaniu problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach profesjonalnych [K_U05].
- potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii Iranu/Afganistanu w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami [K_U06].
- potrafi wykryć związki między kształtowaniem się idei filozoficznych i religijnych Iranu/Afganistanu, a procesami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi [K_U07].
- potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i/lub inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym [K_U08].
- umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i/lub innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności [K_U09].
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury właściwych dla wybranej tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa lub kulturoznawstwa lub historii stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki [K_U10].
- potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/językowej/kulturowej [K_U11].
- potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury Iranu/Afganistanu [K_U12].
- posługuje się językiem obcym co najmniej na poziomie B2+. [K_U14].
- potrafi w profesjonalny sposób zachować się, zareagować werbalnie i pośredniczyć w komunikacji i negocjacjach w wybranym społeczno-kulturowym kontekście regionu [K_U16].
- potrafi wybrać i sformułować temat pracy magisterskiej, dobrać i odszukać źródła w języku perskim, odnieść się do różnych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł [K_U17].
- posiada pogłębioną umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Iranu/Afganistanu w języku polskim oraz w j. perskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Iranu/Afganistanu [K_U18].
- posiada pogłębioną umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku perskim [K_U19].
- posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów [K_U20].
- potrafi biegle korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku perskim [K_U21].
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób [K_K01].
- potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne [K_K02].
- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej [K_K04].
- jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową [K_K05].
- ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych [K_K06].
- rozumie problematykę etyczną i odpowiedzialność związaną z przekazywaniem wiedzy o Iranie/Afganistanie [K_K07].
- rozumie i docenia wartość własnej tradycji i spuścizny kulturowej oraz poznanej Iranu/Afganistanu [K_K08].
- dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Iranu/Afganistanu, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną [K_K09].
- aktywnie działa na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i w Iranie/Afganistanie [K_K10].
- aktywnie działa na rzecz promowana i udostępniania najważniejszych wytworów współczesnej kultury Iranu/Afganistanu [K_K11].
Kryteria oceniania
Zaliczenie w cyklu semestralnym na podstawie:
-pisemnej pracy semestralnej na wybrany temat (esej, recenzja, artykuł) .
- kontroli obecności.
Bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności.
Literatura
W zależności od wyboru tematu pracy zalecana jest literatura o charakterze metodologicznym oraz literatura specjalistyczna w zakresie iranistyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: