Teksty źródłowe2 3600-7-IR4-TZ2
Zajęcia poświęcone lekturze i omówieniu tekstów źródłowych wybranych przez prowadzącego w oparciu o ustalone przez niego kryteria. Będą to ważniejsze teksty piśmiennictwa irańskiego obszaru kulturowego od czasów najdawniejszych po współczesne. Zatem będą to teksty w różnych językach używanych w Iranie na przestrzeni wieków, prezentowane w oryginale i w tłumaczeniu na polski bądź angielski i perski. Większość będą jednak stanowić teksty w języku nowoperskim. We wszystkich przypadkach będzie miała miejsce prezentacja danego tekstu na tle piśmiennictwa epoki, do której należy, następnie zaś lektura krótkich fragmentów w oryginale i tłumaczenie przy współudziale studentów. Studenci będą aktywnie uczestniczyć w przygotowaniu materiału omawianego na zajęciach. Teksty mają stanowić materiał poglądowy dla zrozumienia różnych przejawów kultury i cywilizacji Iranu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
- posiada wiedzę na temat wybranych problemów kultury Iranu w zakresie tekstów klasycznego i współczesnego dziedzictwa literackiego oraz historii i problematyki społeczno-politycznej w perspektywie porównawczej [K_W02];
- ma wiedzę o wybranych problemach kultury, historii i zagadnień społeczno-politycznych z perspektywy piśmiennictwa Iranu [K_W03];
- ma pogłębioną wiedzę o języku perskim [K_W04];
- ma wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki Iranu i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie [K_W05]
-ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Iranu [K_W08]
- ma wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania w języku perskim (współczesnym i klasycznym) [K_W09]
Umiejętności:
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu, również na podstawie materiałów źródłowych [K_U02]
- potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii Iranu w oparciu o teksty źródłowe [K_U06]
- potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i/lub inne dzieła twórczości kulturalnej prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym [K_U08]
- potrafi porównać i przeanalizować zależności między wybranymi tekstami a zagadnieniami tradycji i współczesności [K_U09];
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych tekstów źródłowych właściwych dla poszczególnych epok [K_U10];
- potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory kultury Iranu rozpoznając różne typy źródeł i przypisać je konkretnym epokom historycznym [K_U12];
- potrafi wyselekcjonować i przełożyć na język polski dzieła literatury/piśmiennictwa Iranu [K_U13];
- posługuje się językiem perskim na poziomie zaawansowanym [K_U15]
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać teksty źródłowe [K_U17].
Kompetencje:
- potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne [K_K02];
- ma świadomość odmienności kulturowej decydującej o wysokich walorach estetycznych i merytorycznych spuścizny piśmienniczej Iranu i zdaje sobie sprawę z wagi i zasięgu ich oddziaływania na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych w czasach współczesnych [K_K06];
- rozumie i docenia wartość tradycji literackiej i spuścizny piśmienniczej Iranu [K_K08];
- dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości literackie i kulturowe Iranu w relacjach międzykulturowych, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną [K_K09];
Kryteria oceniania
- kontrola obecności;
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność);
- końcowe zaliczenie ustne.
Literatura
Materiały własne
W cyklu 2023L:
Materiały własne |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: