Teksty źródłowe1 3600-7-IR4-TZ1
Zajęcia poświęcone lekturze i omówieniu tekstów źródłowych wybranych przez prowadzącego w oparciu o ustalone przez niego kryteria. Będą to ważniejsze teksty piśmiennictwa irańskiego obszaru kulturowego od czasów najdawniejszych po współczesne. Zatem będą to teksty w różnych językach używanych w Iranie na przestrzeni wieków, prezentowane w oryginale i w tłumaczeniu na polski bądź angielski i perski. Większość będą jednak stanowić teksty w języku nowoperskim. We wszystkich przypadkach będzie miała miejsce prezentacja danego tekstu na tle piśmiennictwa epoki, do której należy, następnie zaś lektura krótkich fragmentów w oryginale i tłumaczenie przy współudziale studentów. Studenci będą aktywnie uczestniczyć w przygotowaniu materiału omawianego na zajęciach. Teksty mają stanowić materiał poglądowy dla zrozumienia różnych przejawów kultury i cywilizacji Iranu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Absolwent
- Ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Orientu/Afryki (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej
- Ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury Iranu (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych)
- Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o języku perskim
- Ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki Iranu i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie
- Zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Iranu
- Ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Iranu
- Ma rzetelną wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania w języku perskim
- Potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki, również na podstawie materiałów źródłowych
- Potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii Iranu w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami
- Potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Iranu prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
- Umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej Iranu (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności
- Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury perskiej w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i nauk o kulturze i religii, filozofii lub historii, stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki
- Potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury Iranu
- Potrafi wyselekcjonować i przełożyć na język polski najcenniejsze dzieła literatury/piśmiennictwa Iranu
- Posługuje się językiem perskim na poziomie zaawansowanym
- Potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne
- Ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
- Rozumie i docenia wartość własnej tradycji i spuścizny kulturowej oraz Iranu
- Dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Iranu, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną
Kryteria oceniania
- kontrola obecności;
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność);
- końcowe zaliczenie ustne.
Literatura
Moghaddame-je Abu Mansuri
Dastur-e dabiri
Abdolhosein Nawaji, Motun-e tarichi be zaban-e farsi, Teheran 1388 (2009)
Dż. Sz. Giunaszwili i D. W. Kacitadze, Montachabat-e motun-e tarichi-je farsi, tom i, Tbilisi 1972
Molla Abdolhamid Lahauri, Badszahnama
M. T. Bahar, Sabk Szenasi
Dehlawi, Fawajed al-Fo'ad
Abul Fazl, Aini-i Akbari
Materiały własne prowadzącego
W cyklu 2023Z:
Materiały audiowizualne prowadzącego |
W cyklu 2024Z:
Materiały własne prowadzącego |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: