Seminarium magisterskie2 3600-7-IR4-SM2
Celem zajęć jest kształcenie studenta w zakresie pisania pracy magisterskiej. Praca magisterska jest przygotowywana pod opieką prowadzącego seminarium. Seminarium składa się z trzech głównych etapów. Pierwszy z nich to wybór tematu pracy magisterskiej. Ponieważ praca winna opierać się na źródłach w języku perskim, wybór tematu musi uwzględniać ten warunek. Kolejny etap to przygotowanie informacji na temat stanu badań dotyczących wybranego tematu, zebranie i opracowanie bibliografii oraz przygotowanie konspektu pracy. Trzeci etap to pisanie pracy i referowanie jej na seminarium. Student powinien wykazać się umiejętnością analizy filologicznej materiałów źródłowych w języku perskim, znajomością podstaw teoretycznych i metody badawczej zastosowanej do analizy materiału źródłowego (literaturoznawczej, kulturoznawczej, historycznej), znajomością stanu badań w zakresie wybranej tematyki oraz umiejętnością formułowania syntezy.
W cyklu 2023L:
Celem zajęć jest kształcenie studenta w zakresie pisania pracy magisterskiej. Praca magisterska jest przygotowywana pod opieką prowadzącego seminarium. Seminarium składa się z trzech głównych etapów. Pierwszy z nich to wybór tematu pracy magisterskiej. Ponieważ praca winna opierać się na źródłach w języku perskim, wybór tematu musi uwzględniać ten warunek. Kolejny etap to przygotowanie informacji na temat stanu badań dotyczących wybranego tematu, zebranie i opracowanie bibliografii oraz przygotowanie konspektu pracy. Trzeci etap to pisanie pracy i referowanie jej na seminarium. Student powinien wykazać się umiejętnością analizy filologicznej materiałów źródłowych w języku perskim, znajomością podstaw teoretycznych i metody badawczej zastosowanej do analizy materiału źródłowego (literaturoznawczej, kulturoznawczej, historycznej), znajomością stanu badań w zakresie wybranej tematyki oraz umiejętnością formułowania syntezy. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma wiedzę (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu studiów nad kulturą i literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-kulturowych [K_W01].
- posiada wiedzę o wybranych problemach kultury Iranu/Afganistanu (z zakresu kultury, literatury lub języka, filozofii, religii, historii lub zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej [K_W02].
- posiada wiedzę o wybranych problemach kultury Iranu/Afganistanu (z zakresu kultury, literatury lub języka, filozofii, religii, historii lub zagadnień społeczno-politycznych) [K_W03].
- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o języku/językach Iranu/Afganistanu [K_W04].
- ma wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki Iranu/Afganistanu i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie [K_W05].
- zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Iranu/Afganistanu [K_W07].
- ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Iranu/Afganistanu [K_W08].
- zna i rozumie metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz lietarturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii, religioznawstwa i historii [K_W11].
Umiejętności:
- potrafi wyszukać analizować i oceniać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawowe krytyczne sądy [K_U01].
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej [K_U03].
- umie porównać i przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i/lub innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności [K_U09].
- potrafi analizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/językowej/kulturowej [K_U11].
- potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury Iranu/Afganistanu [K_U12].
- posługuje się językiem obcym co najmniej na poziomie B2+ [K_U14].
- potrafi wybrać i sformułować temat pracy magisterskiej, dobrać i odszukać źródła w języku perskim, odnieść się do różnych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł [K_U17].
- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Iranu/Afganistanu w języku polskim oraz w j. perskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Iranu/Afganistanu [K_U18].
- posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz języku perskim [K_U19].
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów [K_U20].
- potrafi korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku perskim [K_U21].
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze [K_U22].
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób [K_K01].
- potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne [K_K02].
- jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową [K_K05].
- ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych [K_K06].
- rozumie problematykę etyczną i odpowiedzialność związaną z przekazywaniem wiedzy o wybranym regionie [K_K07].
- rozumie i docenia wartość własnej tradycji i spuścizny kulturowej oraz poznanej regionu Iranu/Afganistanu [K_K08].
- dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Iranu/Afganistanu, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną [K_K09].
- aktywnie działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury Iranu/Afganistanu [K_K11].
Kryteria oceniania
-praca semestralna
-kontrola obecności (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze), przekroczenie liczby nieobecności skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenie.
-ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, przygotowanie projektów i prezentacji)
-na koniec semestru zaliczenie
Literatura
1. Wojciech Burszta, Antropologia kultury, Wydawca: Zyski S-ka Wydawnictwo, Poznań 1998.
2. Gadamer Hans G., Rozum, słowo, dzieje, PIW, Warszawa: 1979
3. Clifford Geertz, Interpretacja kultur. Wybrane eseje., Kraków 2005
4. Ingarden Roman, Dzieła filozoficzne. O poznawaniu dzieła literackiego, tłum. Danuta Gierulanka, PWN ,Warszawa1976.
5. Jung C. Gustaw, Archetypy i symbole, tłum. Jerzy Prokopiuk, Czytelnik, Warszawa 1993.
6. Burzyńska Anna, Markowski Michał P., Teoria literatury XXI w.
Kraków 2006.
7. Topolski Jerzy, Jak się pisze i rozumie historię. Tajemnice narracji historycznej, Warszawa 1986.
8. White Hayden, Proza historyczna, Kraków 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: