Przedmiot specjalizacyjny : Poezja perska(Z) 3600-7-IR4-PSPP(Z)
Zajęcia stanowią uzupełnienie wykładu z historii literatury perskiej. Celem zajęć jest poznanie w praktyce twórczości omawianych na wykładach z literatury szkół literackich i przedstawicieli poszczególnych epok. Prowadzić mają do zdobycia umiejętności czytania i tłumaczenia tekstów literackich, a w przypadku utworów poetyckich także ich recytacji oraz analizy semantycznej i strukturalnej (w tym analizy metrum).
W cyklu 2023Z:
Zajęcia stanowią uzupełnienie wykładu z historii literatury perskiej. Celem zajęć jest poznanie w praktyce twórczości omawianych na wykładach z literatury szkół literackich i przedstawicieli poszczególnych epok. Prowadzić mają do zdobycia umiejętności czytania i tłumaczenia tekstów literackich, a w przypadku utworów poetyckich także ich recytacji oraz analizy semantycznej i strukturalnej (w tym analizy metrum). |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
EFEKTY UCZENIA SIĘ
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach z zakresu praktycznego aspektu literatury perskiej w perspektywie porównawczej [K_W02];
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach z zakresu praktycznego aspektu literatury perskiej [K_W03];
- ma pogłębioną wiedzę o języku perskim w zakresie prowadzonych zajęć [K_W04];
- zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury perskiej w zakresie literaturoznawstwa [K_W06];
- ma rzetelną wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania w języku perskim (współczesnym i/lub klasycznym) [K_W09];
Umiejętności:
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu, również na podstawie materiałów źródłowych [K_U02];
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych [K_U04];
- potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i/lub inne dzieła twórczości kulturalnej prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym [K_U08];
- umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i/lub innymi dziełami twórczości kulturalnej, a zagadnieniami tradycji i
współczesności [K_U09];
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury właściwych dla wybranej tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie literaturoznawstwa stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki [K_U10];
- potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury perskiej [K_U12];
- potrafi wyselekcjonować i przełożyć na język polski najcenniejsze dzieła literatury/piśmiennictwa perskiego [K_U13];
- posługuje się językiem perskim na poziomie zaawansowanym [K_U15];
Kompetencje:
- ma świadomość odmienności kulturowej decydującej o wysokich walorach estetycznych literatury perskiej i zdaje sobie sprawę z wagi i zasięgu jej oddziaływania na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych w czasach współczesnych [K_K06];
- rozumie i docenia wartość własnej tradycji i spuścizny kulturowej oraz tradycji i spuścizny literackiej Iranu [K_K08];
- dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości literackie i kulturowe Iranu w relacjach międzykulturowych, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną [K_K09];
- przyjmuje aktywną postawę na rzecz udostępnienia i promowania merytorycznych i estetycznych wartości dostrzeżonych i zdefiniowanych w poznawanym na zajęciach materiale [K_K11].
Kryteria oceniania
METODY I KRYTERIA OCENIANIA
W ocenie będą stosowane następujące kryteria:
- bieżące przygotowanie do zajęć;
- obecność na wykładzie;
- wiedza, umiejętności i kompetencje wykazane na egzaminie ustnym.
Literatura
- L. P. Elwell-Sutton, The Foundations of Persian Prosody and Metrics, Iran, vol. 13, (1975), pp. 75-97;
- G. Lazard, Les origines de la poésie persane [In:] Cahiers de civilisation medieval, 14e année (n°56), Octobre-décembre 1971. pp. 305-317;
- N. Sadat-Tehrani, Persian Prosodic Structure, Proceedings of the 2008 annual conference of the Canadian Linguistic Association;
- F. Thiesen, A Manual of Classical Persian Prosody, Wiesbaden 1982
- Materiały własne prowadzącego.
W cyklu 2023Z:
Ferdousi, Szahname Wiersze wybrane przez prowadzącego |
W cyklu 2024Z:
- L. P. Elwell-Sutton, The Foundations of Persian Prosody and Metrics, Iran, vol. 13, (1975), pp. 75-97; |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: