Konwersatorium iranistyczne: Współczesny Iran i Afganistan 3600-7-IR4-KIWIA(L)
Zajęcia poświęcone są najbardziej współczesnej społeczno- politycznej, gospodarczej i kulturowej problematyce Iranu i/lub Afganistanu z uwzględnieniem kontekstu historycznego, religijnego oraz uwarunkowań ludnościowych. Szczególny nacisk zostanie położony na aktywne uczestnictwo studentów w zajęciach poprzez krytyczną analizę tekstów źródłowych w języku perskim lub angielskim, analizę materiałów audio-wizualnych oraz zaangażowanie w dyskusję. Zajęcia mają nie tylko powiększać wiedzę studentów, ale także uczyć krytycznego i samodzielnego myślenia, analizy źródeł, formułowania tez i wyciągania wniosków.
W cyklu 2023L:
Zajęcia poświęcone są najbardziej współczesnej społeczno- politycznej, gospodarczej i kulturowej problematyce Iranu i/lub Afganistanu z uwzględnieniem kontekstu historycznego, religijnego oraz uwarunkowań ludnościowych. Szczególny nacisk zostanie położony na aktywne uczestnictwo studentów w zajęciach poprzez krytyczną analizę tekstów źródłowych w języku perskim lub angielskim, analizę materiałów audio-wizualnych oraz zaangażowanie w dyskusję. Zajęcia mają nie tylko powiększać wiedzę studentów, ale także uczyć krytycznego i samodzielnego myślenia, analizy źródeł, formułowania tez i wyciągania wniosków. |
W cyklu 2024L:
W trakcie zajęć będą omawiane i dyskutowane główne idee polityczne, jakie pojawiały się w szeroko pojętej cywilizacji irańskiej, a właściwie cywilizacji języka perskiego, od samego początku jej istnienia po czasy współczesne. Będą to różne koncepcje, zarówno te specyficzne dla tej cywilizacji i będące jej oryginalnym wkładem w myśl polityczną, jak i takie, które zostały przejęte lub były inspirowane dorobkiem innych cywilizacji lub regionów politycznych. Każda z tych idei zostanie zdefiniowana i omówiona pod kątem jej źródeł, rozwoju i znaczenia dla kultury politycznej Iranu i krajów ościennych, a także wpływu na regiony i kraje reprezentujące odmienne tradycje myśli politycznej. Problematyka będzie omawiana w trzech blokach obejmujących kolejno okres przedmuzułmański, epokę klasycznej cywilizacji islamu oraz czasy nowożytne i nowoczesność. |
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W06: student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Iranu i/lub Afganistanu w zakresie obejmującym zajęcia;
K_W10: student potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Iranu i/lub Afganistanu w zakresie obejmującym tematykę zajęć.
Umiejętności:
K_U01: student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł;
K_U02: student potrafi wskazać źródła różnic kulturowych Iranu/Afganistanu;
K_U04: student potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Iranu i/lub Afganistanu do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata;
K_U05: student potrafi prawidłowo usytuować Iran i Afganistan w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego;
K_U06: student potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Iranu/Afganistanu, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym;
K_U07: student umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Iranu/Afganistanu, a zagadnieniami tradycji i współczesności;
K_U11: student posługuje się językiem obcym co najmniej na poziomie B2;
K_U20: student potrafi wybrać i sformułować temat pracy licencjackiej, dobrać i odszukać źródła w języku perskim, odnieść się do podstawowych ujęć teoretycznych.
Kompetencje:
K_K04: student potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej;
K_K05: student ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata;
K_K06: student widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego;
K_K07: student ma świadomość znaczenia kultury Iranu i/lub Afganistanu w kulturze światowej.
Kryteria oceniania
- kontrola obecności. Dozwolone dwie nieusprawiedliwione nieobecności;
- aktywność na zajęciach;
- możliwość zlecenia studentom pracy/projektu końcowego.
Literatura
Literatura dobrana do tematyki zajęć wybranej przez prowadzącego
W cyklu 2024L:
Literatura do bieżącej lektury zaproponowana przez wykładowcę. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: