Język perski i kultura Iranu(Z) 3600-7-IR3-JPKI(Z)
Zajęcia w ramach uniwersyteckiego kursu praktycznej nauki języka perskiego na poziomie zaawansowanym niższym z elementami kultury Iranu. Zajęcia skoncentrowane głównie na intensywnym rozszerzaniu zasobu słownictwa i złożonych konstrukcji syntaktycznych. Utrwalanie automatyki mówienia i umiejętności wyrażania myśli w formie pisemnej na poziomie skomplikowanych wypowiedzi, z naciskiem na stosowanie frazeologii (idiomy i przysłowia). Utrwalanie umiejętności komunikacyjnych w zakresie słuchania ze zrozumieniem i mówienia z uwzględnieniem słownictwa charakterystycznego dla różnych aspektów życia społecznego oraz wybranych zagadnień humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki Iranu. Wprowadzenie współczesnych tekstów specjalistycznego języka prasowego, publicystyki, literatury faktu. Kształcenie umiejętności formułowania skomplikowanych opisów statycznych (przedmiotów, osób, otoczenia) oraz dynamicznych (czynności oraz stanów i sytuacji). Dalsza nauka języka kolokwialnego i zwrotów grzecznościowych na wyższym poziomie złożoności.
W cyklu 2023Z:
Zajęcia w ramach uniwersyteckiego kursu praktycznej nauki języka perskiego na poziomie zaawansowanym niższym z elementami kultury Iranu. Zajęcia skoncentrowane głównie na intensywnym rozszerzaniu zasobu słownictwa i złożonych konstrukcji syntaktycznych. Utrwalanie automatyki mówienia i umiejętności wyrażania myśli w formie pisemnej na poziomie skomplikowanych wypowiedzi, z naciskiem na stosowanie frazeologii (idiomy i przysłowia). Utrwalanie umiejętności komunikacyjnych w zakresie słuchania ze zrozumieniem i mówienia z uwzględnieniem słownictwa charakterystycznego dla różnych aspektów życia społecznego oraz wybranych zagadnień humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki Iranu. Wprowadzenie współczesnych tekstów specjalistycznego języka prasowego, publicystyki, literatury faktu. Kształcenie umiejętności formułowania skomplikowanych opisów statycznych (przedmiotów, osób, otoczenia) oraz dynamicznych (czynności oraz stanów i sytuacji). Dalsza nauka języka kolokwialnego i zwrotów grzecznościowych na wyższym poziomie złożoności. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia w ramach uniwersyteckiego kursu praktycznej nauki języka perskiego na poziomie zaawansowanym niższym z elementami kultury Iranu. Zajęcia skoncentrowane głównie na intensywnym rozszerzaniu zasobu słownictwa i złożonych konstrukcji syntaktycznych. Utrwalanie automatyki mówienia i umiejętności wyrażania myśli w formie pisemnej na poziomie skomplikowanych wypowiedzi, z naciskiem na stosowanie frazeologii (idiomy i przysłowia). Utrwalanie umiejętności komunikacyjnych w zakresie słuchania ze zrozumieniem i mówienia z uwzględnieniem słownictwa charakterystycznego dla różnych aspektów życia społecznego oraz wybranych zagadnień humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki Iranu. Wprowadzenie współczesnych tekstów specjalistycznego języka prasowego, publicystyki, literatury faktu. Kształcenie umiejętności formułowania skomplikowanych opisów statycznych (przedmiotów, osób, otoczenia) oraz dynamicznych (czynności oraz stanów i sytuacji). Dalsza nauka języka kolokwialnego i zwrotów grzecznościowych na wyższym poziomie złożoności. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma obszerną wiedzę o języku perskim (jego strukturze, historii, piśmie);
- ma świadomość złożonej natury języka perskiego i jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Iranu/Afganistanu;
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata;
- ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z j. perskiego na j. polski.
Umiejętności:
- potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie (proza/poezja) lub inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym;
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych;
- posługuje się językiem perskim na poziomie przewidzianym w programie studiów (poziom niższy zaawansowany);
- potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w języku wybranej specjalności;
- potrafi przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z języka perskiego na język polski;
- potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultury Iranu i Afganistanu poprzez analizę językową/ filologiczną;
- potrafi biegle posługiwać się systemem pisma i jego narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, językowe bazy danych, etc.);
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Iranu i Afganistanu;
- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Iranu i Afganistanu w języku polskim oraz w języku perskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Iranu i Afganistanu;
- posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku perskim;
- potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w stopniu podstawowym w języku perskim.
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne;
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur;
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata;
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego;
- ma świadomość znaczenia kultury Iranu, Afganistanu i pozostałych krajów Orientu w kulturze światowej;
- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Iranu i Afganistanu.
Kryteria oceniania
Zajęcia z dr. Piotrem Bachtinem
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć)
- kontrola obecności (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze)
- zaliczenie ustne na koniec semestru
Zajęcia z mgr Urszulą Pytkowską-Jakimczyk
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć)
- kontrola obecności (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze)
- prezentacja jednego artykułu prasowego
- zaliczenie pisemne na zakończenie semestru
Zaliczenie z mgr. Hedie Yazdan Panah
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć)
- kontrola obecności (możliwe są 4 nieobecności nieusprawiedliwione)
- zaliczenie ustne na koniec semestru
Z końcem semestru prowadzący/prowadząca zajęcia wystawia ocenę, o której informuje studentkę/studenta za pomocą uniwersyteckiej poczty elektronicznej. Ocena końcowa z przedmiotu Język perski i kultura Iranu stanowi średnią arytmetyczną ocen z wszystkich zajęć u poszczególnych prowadzących.
Literatura
Dobór literatury i podręczników uzależniony od wykładowców prowadzących w określonym semestrze zajęcia.
W cyklu 2023Z:
Zajęcia z dr Mirosławem Michalakiem Zajęcia mgr Urszuli Pytkowskiej-Jakimczyk Zajęcia mgr Hediye Yazdan Panah |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia z dr Piotrem Bachtinem Zajęcia mgr Urszuli Pytkowskiej-Jakimczyk Zajęcia mgr Hediye Yazdan Panah |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: