Język perski i kultura Iranu1.1 3600-7-IR2-JPKI1.1
Zajęcia w ramach uniwersyteckiego kursu praktycznej nauki języka perskiego na poziomie średnio zaawansowanym. Zajęcia skoncentrowane głównie na rozszerzaniu zasobu słownictwa oraz utrwalaniu i korygowaniu prawidłowej wymowy oraz przeprowadzeniu jak największej liczby ćwiczeń językowych. Utrwalanie automatyki mówienia i umiejętności wyrażania myśli w formie pisemnej na poziomie średnio skomplikowanych wypowiedzi, z naciskiem na stosowanie frazeologii (idiomy). Utrwalanie umiejętności komunikacyjnych w zakresie słuchania ze zrozumieniem i mówienia z uwzględnieniem słownictwa i tematyki ogólnej. Wprowadzenie prostych współczesnych tekstów literackich i nieliterackich z uwzględnieniem języka mediów. Dalsze kształcenie umiejętności formułowania średnio skomplikowanych opisów statycznych (przedmiotów, osób, otoczenia) oraz dynamicznych (czynności oraz stanów i sytuacji). Wprowadzenie elementów języka kolokwialnego i zwrotów grzecznościowych. Wprowadzenie elementów kaligrafii użytkowej w rozszerzonym zakresie, celem dalszego kształcenia umiejętności prawidłowego i szybkiego pisania oraz odczytywania pisma ręcznego i kaligrafii artystycznej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
- ma wiedzę o języku perskim (jego strukturze, historii, piśmie) w zakresie przewidzianym przez program studiów oraz podstawową wiedzę o drugim języku orientalnym (dari, paszto, arabski, turecki, hebrajski) [K_W12];
- ma świadomość złożonej natury języka perskiego i jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Iranu/Afganistanu [K_W13];
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata [K_W14];
- ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z j. perskiego na j. polski. [K_W15].
Umiejętności:
- posługuje się językiem perskim na poziomie przewidzianym w programie studiów (poziom niższy zaawansowany) [K_U12];
- potrafi przełożyć proste teksty literackie/piśmiennictwa z języka perskiego na język polski [K_U14];
- potrafi biegle posługiwać się systemem pisma i jego narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, językowe bazy danych, etc.) [K_U16];
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Iranu i Afganistanu [K_U17];
- posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku perskim [K_U22];
- potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w stopniu podstawowym w języku perskim [K_U24].
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01];
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne [K_K02];
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata [K_K05];
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06];
- ma świadomość znaczenia kultury Iranu, Afganistanu i pozostałych krajów Orientu w kulturze światowej [K_K07];
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach;
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność);
- ewentualne śródsemestralne pisemne testy kontrolne;
- możliwość przeprowadzenia końcowego zaliczenia pisemnego;
- końcowe zaliczenie ustne.
Zaliczenie na ocenę w systemie semestralnym. Egzamin końcowy w rozliczeniu rocznym, ustny (komisja w składzie wszystkich osób prowadzących zajęcia z języka perskiego), do którego student dopuszczany jest na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Literatura
M. Zarghamian, Persian Language Training Course, Vol. 3, Teheran 2001; Y. Samareh, Persian Language Teaching. Intermediate Course, Book 2 & 3, Tehran 2005; materiały własne prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: