Język perski i kultura Iranu(L) 3600-7-IR2-JPKI(L)
Zajęcia w ramach uniwersyteckiego kursu praktycznej nauki języka perskiego z elementami kultury Iranu na poziomie średnio zaawansowanym. Zajęcia skoncentrowane głównie na rozszerzaniu zasobu słownictwa oraz utrwalaniu i korygowaniu prawidłowej wymowy oraz przeprowadzeniu jak największej liczby ćwiczeń językowych. Utrwalanie automatyki mówienia i umiejętności wyrażania myśli w formie pisemnej na poziomie średnio skomplikowanych wypowiedzi, z naciskiem na stosowanie frazeologii (idiomy). Utrwalanie umiejętności komunikacyjnych w zakresie słuchania ze zrozumieniem i mówienia z uwzględnieniem słownictwa i tematyki ogólnej. Wprowadzenie prostych współczesnych tekstów literackich i nieliterackich z uwzględnieniem języka mediów. Dalsze kształcenie umiejętności formułowania średnio skomplikowanych opisów statycznych (przedmiotów, osób, otoczenia) oraz dynamicznych (czynności oraz stanów i sytuacji). Wprowadzenie elementów języka kolokwialnego i zwrotów grzecznościowych. Wprowadzenie elementów kaligrafii użytkowej w rozszerzonym zakresie, celem dalszego kształcenia umiejętności prawidłowego i szybkiego pisania oraz odczytywania pisma ręcznego i kaligrafii artystycznej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma wiedzę o języku perskim (jego strukturze, historii, piśmie) w zakresie przewidzianym przez program studiów oraz podstawową wiedzę o drugim języku orientalnym (dari, paszto, arabski, turecki, hebrajski);
- ma świadomość złożonej natury języka perskiego i jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Iranu/Afganistanu;
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata;
- ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z j. perskiego na j. polski.
Umiejętności:
- posługuje się językiem perskim na poziomie przewidzianym w programie studiów (poziom niższy zaawansowany);
- potrafi przełożyć proste teksty literackie/piśmiennictwa z języka perskiego na język polski;
- potrafi biegle posługiwać się systemem pisma i jego narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, językowe bazy danych, etc.);
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Iranu i Afganistanu;
- posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku perskim;
- potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w stopniu podstawowym w języku perskim.
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne;
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata;
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego;
- ma świadomość znaczenia kultury Iranu, Afganistanu i pozostałych krajów Azji i Afryki w kulturze światowej.
Kryteria oceniania
Określenie metod i kryteriów oceniania należy do prowadzących zajęcia w danym semestrze.
Literatura
Dobór literatury i podręczników uzależniony od wykładowców prowadzących w określonym semestrze zajęcia.
W cyklu 2023L:
Zajęcia dr Sylwii Surdykowskiej-Konieczny: - R. Morad Sahrai, "Lezzat-e chandan bara-je sath-e piszmijani wa mijani", Tehran 1395. Zajęcia mgr Urszuli Pytkowskiej-Jakimczyk: Zajęcia mgr Hedieh Yazdan Panah: Zajęcia dra Stanisłąwa Jaśkowskiego: |
W cyklu 2024L:
Zajęcia dr Sylwii Surdykowskiej-Konieczny: - R. Morad Sahrai, "Lezzat-e chandan bara-je sath-e piszmijani wa mijani", Tehran 1395. Zajęcia mgr Urszuli Pytkowskiej-Jakimczyk: Zajęcia mgr Hedieh Yazdan Panah: Zajęcia dr Błajet: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: