Wiedza o religiach Iranu i Afganistanu1 3600-7-IR1-WRIA1
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami w zakresie irańskich religii i prądów filozoficzno-religijnych Iranu i Afganistanu.
Wykład podzielony jest na dwie części. Pierwsza dotyczy dawnych irańskich religii (min. zurwanizmu, zoroastryzmu, mitraizmu, manicheizmu). Druga część wykładu poświęcona jest nurtom i religiom okresu muzułmańskiego np. sufizmowi (min. sufickie bractwa w Iranie i Afganistanie) i szyizmowi irańskiemu. Omawiane są między innymi zagadnienia takie jak: geneza szyizmu, cechy charakterystyczne szyizmu irańskiego, np.: idea męczeństwa, rola imama, ruch usulicki, struktura irańskiego duchowieństwa, idea welajat-e faghih..
W cyklu 2023Z:
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z irańskimi religiami i prądami filozoficzno-religijnymi Iranu i Afganistanu. |
W cyklu 2024Z:
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studentów z irańskimi religiami i prądami filozoficzno-religijnymi Iranu i Afganistanu. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
- ma podstawową wiedzę o filozofii i religii Iranu/Afganistanu.
- zna i rozumie podstawowe nurty i pojęcia filozoficzne oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury.
- potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Iranu i Afganistanu
-
Umiejętności:
- posługuje się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii Iranu i Afganistanu.
- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki religijnej Iranu i Afganistanu (założenia najważniejszych religii, omówić formy kultu, obrzędy religijne, święte księgi)
w języku polskim
- potrafi wskazać źródła różnic religijnych Iranu i Afganistanu
- rozumie najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy z zakresu religii i filozofii formułowane wewnątrz kultury Iranu i Afganistanu
- potrafi interpretować kluczowe pojęcia właściwe dla religii i filozofii Iranu i Afganistanu.
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku kulturowym Iranu i Afganistanu
Kompetencje społeczne:
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzyreligijnego
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie.
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych .
- ma świadomość konieczności zachowania dziedzictwa kulturowego i językowego Iranu i Afganistanu.
- ma świadomość znaczenia religii i filozofii Iranu i Afganistanu w kulturze światowej.
- dostrzega pozytywne wartości filozoficzno-religijne Iranu i Afganistanu, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, przygotowanie do dyskusji na podstawie udostępnionych wcześniej przez prowadzącego materiałami źródłowymi lub opracowaniami)
przygotowywanie esejów i referatów
egzamin ustny końcowy po I sem.
kontrola obecności (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze)
Literatura
1. Henry Corbin, Historia filozofii muzułmańskiej, przekł. K. Pachniak, Warszawa 2010.
2. M. Składankowa, Mitologia Iranu, Warszawa 1989.
3. M. Boyce, Zaratusztrianie; wiara i życie, Łódź 1988.
4. S. Surdykowska, Idea szahadatu w kulturze Iranu, Warszawa 2006.
5. E. Wnuk- Lisowska, Islam. Między herezją a ortodoksją, WUJ, Kraków 2013.
6. Annemarie Schimmel, Mystical Dimension of Islam, The University of North Carolina Press (April 1, 1978)
7. Islamic Mysticism, by Reynold A. Nicholson, Aryan Books International (June 1, 2002)
8. Religion and politics in Iran: Shi’ism from quietism to revolution, ed. By Nikki R. Keddie, new Haven, London; Yale University Press, 1983
9. Jamal J. Elias, Sufism, "Iranian Studies", Vol. 31, No. 3/4,
10. The Cambridge History of Iran, vol. 2, rozdział 14,16,18
11. P. Niechciał, Mniejszość zaratusztriańska we współczesnym Teheranie , Kraków 2013.
Lektury uzupełniające:
1. M. Składankowa, Kultura perska, Wrocław 1995.
2. M. Składankowa, Bohaterowie, bogowie, i demony dawnego Iranu, Warszawa 1983. 4. M. Składankowa, Mazdaizm w: Orient. Kolebka religii światowych, Warszawa 2000.
3. Maria Składanek, Zoroaster i magowie, Warszawa 1963.
4. CORBIN H., En Islam Iranien: aspects spirituels et philosophiques. Le Shi’ism duodécimain, t. 1, Saint-Amand 1991.
5. Nasr H.S., Idee i wartości islamu, Warszawa 1988.
6. Jolanta Sierakowska-Dyndo, Granice wyobraźni politycznej Afgańczyków, Warszawa 1998.
7. M. Zaborowska, Odczytywanie świata. Idea rozumu we współczesnej myśli perskiej, Warszawa 2011.
8. Wybrane artykuły z Encyclopaedia Iranica.
9. E. Wnuk- Lisowska, Islam. Między herezją a ortodoksją, WUJ, Kraków 2013.
10. Zalecane przez prowadzącego do każdego wykładu lektury. Lista lektur/ linki do lektur/PDF zamieszczone na platformie Classroom.
W cyklu 2023Z:
1. M. Składankowa, Bohaterowie, bogowie, i demony dawnego Iranu, Warszawa 1983. |
W cyklu 2024Z:
Lektury uzupełniające: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: