Seminarium magisterskie H1 3600-7-IN4-SMH1
Seminarium przygotowuje do napisania pracy magisterskiej w zakresie indologii. Celem jest analiza rozmaitych zagadnień związanych z kulturą, społeczeństwem i polityką Indii (w zależności od tematów prac magisterskich) na podstawie wybranych tekstów źródłowych w językach indyjskich.
W zależności od studiowanego I języka indyjskiego (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski), główna problematyka prac dotyczy Indii współczesnych lub klasycznych.
Pogłębianie wiedzy indologicznej opiera się głównie na samodzielnej pracy studenta nad wybranym i zaakceptowanym przez prowadzącego tematem (temat może także zaproponować prowadzący) oraz regularnej prezentacji wyników tej pracy wszystkim uczestnikom seminariów w odpowiednio ustalonych terminach. Dodatkowo, podczas seminarium odbywa się wspólna lektura i analiza tekstów wybranych przez prowadzącego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01
ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religioznawstwa lub historii
K_W02
ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Azji Południowej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej
K_W03
ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Azji Południowej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) wybranego regionu
K_W04
ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski)
K_W05
ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki Azji Południowej i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie
K_W06
zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury Azji Południowej właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i studiów nad kulturą lub filozofii i religioznawstwa lub historii
K_W07
zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) wybranych krajów Azji Południowej
K_W08
ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Azji Południowej
K_W10
ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych w Azji Południowej w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową
K_W11
zna i rozumie zasady prawa autorskiego oraz zarządzania wytworami własności intelektualnej
K_U01
potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy
K_U02
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Azji Południowej, również na podstawie materiałów źródłowych
K_U03
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej
K_U04
potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych
K_U05
potrafi zastosować wiedzę z zakresu orientalistyki w rozwiązywaniu problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach profesjonalnych
K_U06
potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii wybranego regionu w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami
K_U07
potrafi wykryć związki między kształtowaniem się idei filozoficznych i religijnych wybranego regionu a procesami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi
K_U08
potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U09
umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U10
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Azji Południowej w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i studiów nad kulturą lub filozofii i religioznawstwa lub historii, stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki
K_U11
potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/językowej/kulturowej Azji Południowej
K_U12
potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury Azji Południowej
K_U14
posługuje się językiem obcym co najmniej na poziomie B2+
K_U16
potrafi w profesjonalny sposób zachować się, zareagować werbalnie i pośredniczyć w komunikacji i negocjacjach w wybranym społeczno-kulturowym kontekście Azji Południowej
K_U17
potrafi wybrać i sformułować temat pracy magisterskiej, dobrać i odszukać źródła w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski), odnieść się do różnych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł
K_U18
posiada pogłębioną umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Indii w języku polskim oraz w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji Południowej
K_U19
posiada pogłębioną umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski)
K_U20
posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów
K_U21
potrafi biegle korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski)
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
K_K02
potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne
K_K04
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05
jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową
K_K06
ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
K_K07
rozumie problematykę etyczną i odpowiedzialność związaną z przekazywaniem wiedzy o Azji Południowej
K_K08
rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz Azji Południowej
K_K09
dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe Azji Południowej, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną
K_K10
aktywnie działa na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i w Azji Południowej
K_K11
aktywnie działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury Azji Południowej
Kryteria oceniania
– kontrola obecności. Maksymalnie 2 nieusprawiedliwione nieobecności na semestr, więcej skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia;
– bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność (w tym udział w dyskusji nt. wystąpień innych seminarzystów);
– śródsemestralne prace pisemne/recenzje dotyczące przeczytanych tekstów;
– praca semestralna na wybrany temat i zaakceptowany przez prowadzącego;
– przygotowanie przez studenta jednej seminaryjnej pracy pisemnej i jednego wystąpienia ustnego w języku angielskim.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wybrane fragmenty z:
• Alok Rai, Hindi Nationalism, Orient Longman, New Delhi 2001.
• David N. Lorenzen, Bhakti Religion in North India, SUNY, Albany 1995.
• A ponadto teksty uwzględniające specyfikę tematów wybranych przez uczestników seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: