Lektura tekstów I języka indyjskiego - sanskryt(Z) 3600-7-IN3-LTIJIS(Z)
Kurs poświęcony lekturze, tłumaczeniu, analizie i interpretacji tekstów sanskryckich. Poznawanie kontekstu kulturowego czytanych tekstów.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––
PIOTR BALCEROWICZ:
Lektura fragmentów tekstu filozoficznego szkoły sankhji.
Autor: Īśvarakr̥ṣṇa
tekst: Strofy szkoły sankhji (Sāṁkhya-kārikā) z Komentarzem Gaudapady (Gauḍapāda-bhāṣya)
Uwaga: edycja zaczyna się po dłużym wstępie (Introduction, strony 1–44).
Czytamy same strofy (kārikā) od początku, abyśmy znali kontekst, a potem będziemy czytali strofy wraz z komentarzem autostwa Gaudapady prozą od strofy 10.
Strofy są lekko wytłuszczonym drukiem (zawsze na końcu jest numer). Strofa pierwsza jest na str. 1 / १, linijki 9-10 (duḥkha-trayyâbhighatāj…).
Tematyka: (1) wprowadzenie do szkoły sankhji (pierwsze strofy 1-10), następnie (2) charakter pramaterii (prakr̥ti), także w relacji do praświadomości (puruṣa), (3) charakterystyka trzech własności rzeczywistości postrzegalnej, tzw. gun (guṇa), które przeniknęły silnie do kultury i myśli indyjskiej, (4) ewolucja świata postrzegalnego wyłaniającego się z pramaterii (prakr̥ti).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W05
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o literaturze sanskryckiej oraz o literaturze i piśmiennictwie w sanskrycie; potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze zjawiska/prądy/teksty literackie/piśmiennictwo Azji Południowej
K_W06
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Azji Południowej
K_W07
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o filozofii i religii Azji Południowej
K_W12
ma obszerną wiedzę o I języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski), jego strukturze, historii, piśmie
K_W16
ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym Azji Południowej
K_U06
potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U07
umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U12
posługuje się I językiem indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) na poziomie średnio zaawansowanym
K_U13
potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski)
K_U16
potrafi biegle posługiwać się systemem pisma wybranego języka indyjskiego/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych etc.)
K_U24
potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski)
K_K02
potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne
K_K03
potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich zajęć cząstkowych.
Ocena końcowa to średnia ważona ocen cząstkowych wystawionych przez wykładowców.
-kontrola obecności (możliwe są 2 nieobecności nieusprawiedliwione)
-bieżące przygotowanie i aktywność
-pisemne lub ustne zaliczenie semestru
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literaturę określa prowadzący zajęcia.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––
PIOTR BALCEROWICZ:
Autor: Īśvarakr̥ṣṇa
tekst: Strofy szkoły sankhji (Sāṁkhya-kārikā) z Komentarzem Gaudapady (Gauḍapāda-bhāṣya)
edycja: Har Dutt Sharma: The Sāṁkhya-kārikā. Poona 1933.
dostępne tutaj:
https://archive.org/details/TheSamkhyaKarika1933Dr.HarDuttSharma
https://archive.org/details/TheSamkhyaKarika1933Dr.HarDuttSharma_201602
https://archive.org/details/in.ernet.dli.2015.326637/page/n1/mode/2up
https://archive.org/details/sankhyakarikabhashyaofgaudapadaharduttsharma_202003_251_Y/page/n3/mode/2up
https://archive.org/details/sankhyakarikabhashyaofgaudapadaharduttsharma_202003_251_Y/page/n3/mode/2up
Lektura obowiązkowa do przeczytania przed naszymi zajęciami w październiku to:
Gerald J. Larson: Classical Saṁkhya. Delhi 1979.
dostępne tutaj: https://archive.org/details/classicalsamkhyasankhyageraldjameslarsonmlbdseeotherbooks_202003_33_y/page/n3/mode/2up
lub tutaj: https://libgen.is/search.php?req=Larson%3A+Classical+Samkhya&lg_topic=libgen&open=0&view=simple&res=25&phrase=1&column=def
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: