II język i kultura Indii (hindi) 3600-7-IN2-IIJKIH(Z)
Celem zajęć jest zapoznanie studentów, w kontekście kulturowym, z podstawową znajomością I języka indyjskiego (bengalskiego, hindi, sanskrytu lub tamilskiego) oraz rozwijanie umiejętności posługiwania się nim na poziomie początkującym. Zajęcia mają na celu nie tylko rozwijanie umiejętności językowych, lecz także pogłębianie wiedzy o kulturze, codzienności i obyczajach Indii oraz innych krajów Azji Południowej. W wypadku języków nowożytnych (bengalski, hindi, tamilski) obejmują zarówno rozwijanie podstawowych kompetencji komunikacyjnych, jak i ćwiczenia praktyczne z zakresu gramatyki danego języka. W wypadku sanskrytu kurs koncentruje się na lekturze, tłumaczeniu i analizie odpowiednio dobranych tekstów oryginalnych.
W trakcie kursu studenci:
1. Rozwijają umiejętność rozpoznawania i stosowania podstawowych struktur gramatycznych, słownictwa oraz zasad wymowy i pisma danego języka.
2. W wypadku bengalskiego, hindi i tamilskiego ćwiczą rozumienie i tworzenie wypowiedzi ustnych i pisemnych w kontekstach życia codziennego (np. przedstawianie się, rodzina).
3. Rozwijają umiejętności czytania krótkich tekstów oraz rozumienia ich treści (w wypadku języków nowożytnych także ze słuchu).
4. Uczą się odpowiadania na pytania do tekstu oraz formułowania własnych pytań, streszczania tekstów własnymi słowami (przede wszystkim w wypadku języków nowożytnych).
W wypadku języków nowożytnych (bengalski, hindi, tamilski) kurs koncentruje się na standardowym języku współczesnym; w wypadku sanskrytu – na sanskrycie klasycznym. Materiały dydaktyczne (podręczniki, teksty, nagrania audio i wideo) dobierane są przez prowadzącego zgodnie z poziomem grupy.
W cyklu 2025Z:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów, w kontekście kulturowym, z podstawową znajomością I języka indyjskiego (bengalskiego, hindi, sanskrytu lub tamilskiego) oraz rozwijanie umiejętności posługiwania się nim na poziomie początkującym. Zajęcia mają na celu nie tylko rozwijanie umiejętności językowych, lecz także pogłębianie wiedzy o kulturze, codzienności i obyczajach Indii oraz innych krajów Azji Południowej. W wypadku języków nowożytnych (bengalski, hindi, tamilski) obejmują zarówno rozwijanie podstawowych kompetencji komunikacyjnych, jak i ćwiczenia praktyczne z zakresu gramatyki danego języka. W wypadku sanskrytu kurs koncentruje się na lekturze, tłumaczeniu i analizie odpowiednio dobranych tekstów oryginalnych. 2. W wypadku bengalskiego, hindi i tamilskiego ćwiczą rozumienie i tworzenie wypowiedzi ustnych i pisemnych w kontekstach życia codziennego (np. przedstawianie się, rodzina). 3. Rozwijają umiejętności czytania krótkich tekstów oraz rozumienia ich treści (w wypadku języków nowożytnych także ze słuchu). 4. Uczą się odpowiadania na pytania do tekstu oraz formułowania własnych pytań, streszczania tekstów własnymi słowami (przede wszystkim w wypadku języków nowożytnych). W wypadku języków nowożytnych (bengalski, hindi, tamilski) kurs koncentruje się na standardowym języku współczesnym; w wypadku sanskrytu – na sanskrycie klasycznym. Materiały dydaktyczne (podręczniki, teksty, nagrania audio i wideo) dobierane są przez prowadzącego zgodnie z poziomem grupy. |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student
zna i rozumie:
K_W12
ma obszerną wiedzę o I języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski), jego strukturze, historii, piśmie, a także podstawową wiedzę o II języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski)
K_W13
ma świadomość złożonej natury wybranego języka indyjskiego/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski), jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Azji Południowej
K_W14
ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
potrafi:
K_U06
potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U12
posługuje się I językiem indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) na poziomie średnio zaawansowanym oraz II językiem indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) na poziomie podstawowym
K_U13
potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski)
jest gotów do:
K_U16
potrafi biegle posługiwać się systemem pisma wybranego języka indyjskiego/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.)
K_U17
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Azji Południowej
K_U24
potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski)
K-_K05
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
Kryteria oceniania
kontrola obecności
bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność
zaliczenie ustne i/lub pisemne po semestrze
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
literatura i materiały dobrane przez prowadzącego zajęcia, zależnie od grupy językowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski)
Uwagi
W cyklu 2025Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: