Zagadnienia społeczno-kulturowe Indii2 3600-7-IN1-ZSKI2
semestr zimowy:
1. Podstawowe informacje o geografii Azji Południowej.
2. Warunki klimatyczne, systemy rzeczne.
3. Regiony gospodarcze.
4. Geografia polityczna subkontynentu indyjskiego: Sri Lanka, Malediwy, Bhutan.
5. Geografia polityczna subkontynentu indyjskiego: Nepal, Bangladesz.
6. Geografia polityczna subkontynentu indyjskiego: Pakistan
7. Geografia polityczna subkontynentu indyjskiego: Republika Indii. Podział administracyjny i ustrój polityczny Republiki Indii.
8. Prezentacja indyjskich terytoriów zarządzanych centralnie (Union Territories) cz. I.
9. Prezentacja indyjskich terytoriów zarządzanych centralnie (Union Territories) cz. II
10. Prezentacja indyjskich stanów (geografia, ekonomia, historia, kultura, sztuka, języki): Kaszmir, Pendżab, Harijana.
11. Indyjskie stany cd.: Himaćal Pradeś, Radźasthan, Gudźarat.
12. Indyjskie stany cd.: Madhja Pradeś, Ćhattisgarh, Uttar Pradeś, Uttarakhand.
13. Indyjskie stany cd.: Bihar, Dźharkhand, Orisa, Bengal Zachodni.
14. Indyjskie stany cd.: Sikkim, Asam, Meghalaja, Tripura.
Indyjskie stany cd.: Mizoram, Manipur, Nagaland, Arunaćal Pradeś, Maharasztra, Goa, Kerala, Karnataka, Andhra Pradeś, Tamil Nadu
Semestr Letni:
1. Stan i kasta (warna, dźati).
2. Skalanie rytualne, niedotykalność, sanskrytyzacja, radźputyzacja.
3. Indyjski kalendarz, ery, rachuba czasu. Święta.
4. Formy życia religijnego I: Hinduizm.
5. Bogowie hinduizmu i mity z nimi związane. Rozwój idolatrii.
6. Rytuał domowy i świątynny (pudźa). Rytuały przejścia.
7. Formy życia religijnego II: Hinduizm ludowy. Najpopularniejsze indyjskie bóstwa ludowe. Nurty nieortodoksyjne.
8. Formy życia religijnego III: Islam, sikhizm.
9. Formy życia religijnego IV: Dźinizm, buddyzm.
10. Muzyka Indii i Pakistanu. Kino indyjskie, Bollywood.
W cyklu 2023L:
Wykład roczny. Kurs przeznaczony dla studentów pierwszego roku ma na celu wprowadzenie słuchaczy w problematykę głównych zagadnień społecznych i kulturowych Azji Południowej (subkontynentu indyjskiego). Studenci otrzymają podstawowe informacje o geografii fizycznej i politycznej, regionach gospodarczych i państwach subkontynentu (Indie, Pakistan, Bangladesz, Nepal, Sri Lanka, Bhutan, Malediwy), o indyjskich stanach i językach (prezentacja stanów obejmuje także przegląd kultur rdzennych subkontynentu, języki subkontynentu, sakralną topografię Indii, lokalne kultury oraz sztukę poszczególnych regionów). Wykład obejmuje także przegląd religii, świąt, tradycyjnych form życia społecznego, codziennego (włączając w to kuchnię indyjską, ubiory) oraz najważniejszych form architektury, sztuki i muzyki. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: w sali | Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie w sali |
Efekty kształcenia
K_W09
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Azji Południowej w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej
K_W10
potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Azji Południowej
K_W11
ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Azji Południowej
K_W14
ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
K_U02
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Azji Południowej
K_U04
potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Azji Południowej do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
K_U05
potrafi prawidłowo usytuować Azję Południową w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego
K_U07
umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Azji Południowej a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U09
potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Azji Południowej w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U17
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Azji Południowej
K_U21
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Azji Południowej w języku polskim oraz w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji Południowej
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07
ma świadomość znaczenia kultury Azji Południowej w kulturze światowej
K_K08
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Azji Południowej
Kryteria oceniania
Pisemne zaliczenie po semetrze zimowym
Ustny egzamin po semestrze letnim
Praktyki zawodowe
- brak
Literatura
Literatura:
– Basham Arthur, Indie, PIW, Warszawa 2000.
– Dalrymple William, Dziewięć żywotów, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2012.
– Flood Govin, Hinduizm. Wprowadzenie, Kraków 2008.
– Herrmann Tadeusz i in., Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1992.
–Jakimowicz-Shah Marta i Jakimowicz Andrzej, Mitologia indyjska, Warszawa 1982.
– Ługowski Andrzej, Słownik mitologii hinduskiej, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 1996.
–Mejor Marek, Buddyzm. Zarys historii buddyzmu w Indiach, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.
– Religia. Encyklopedia PWN, t. I–X, Warszawa 2001–2004 (hasła: hinduizm, islam, sikhizm, kasty hinduskie, niedotykalność, sanskrytyzacja).
– Skakuj-Puri Maria, Życie codzienne w Delhi, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2011.
W cyklu 2023L:
– Basham Arthur, Indie, PIW, Warszawa 2000. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: