Przedmiot specjalizacyjny 3600-7-HE5-PS
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z najnowszymi obszarami badań nad współczesnym Izraelem. Zależnie od potrzeb i zainteresowań studentów, poruszane mogą być zagadnienia z zakresu kultury, religii, historii, literatury, sztuk wizualnych, kultury popularnej oraz językoznawstwa w obszarze współczesnego Izraela.
W cyklu 2024Z:
Zajęcia obejmują szeroko pojęte kwestie związane z językoznawstwem i literaturoznawstwem hebrajskim (klasycznym i współczesnym), teorią przekładu oraz praktycznymi stronami pracy pisemnego tłumacza języka hebrajskiego, jak również kontekstem kulturowym powstawania tłumaczonych tekstów i wpływem tegoż na proces tłumaczenia. |
W cyklu 2025Z:
Zajęcia obejmują subiektywny przegląd filmów izraelskich od powstania państwa do czasów obecnych, poświęconych najważniejszym zagadnieniom społeczno-kulturowym Izraela, z uwzględnieniem najważniejszych gatunków filmowych i osobowości kina izraelskiego. Wśród poruszanych tematów znajdą się między innymi: zróżnicowanie etniczne i religijne społeczeństwa izraelskiego, konflikt izraelsko-arabski, kwestie wojny i pokoju, terroryzm, kwestie polityczne, status kobiet i osób LGBT w społecznościach religijnych, etc. Punktem wyjścia dla konwersatorium jest historia kina izraelskiego i poruszana przez nie problematyka, w odniesieniu do historii Państwa Izrael i historii Żydów w ogóle. Ponieważ filmy wyświetlane będą w języku oryginalnym, a zajęcia będą w całości odbywać się po hebrajsku, dodatkowym elementem będzie wspieranie sprawności językowej studentów. Szczególny nacisk zostanie położony na takie sprawności, jak słuchanie ze zrozumieniem (filmy dokumentalne, filmy fabularne, wywiady z twórcami), wypowiedź ustna (zarówno spontaniczna, jak i planowana – prezentacje) oraz dłuższa wypowiedź pisemna (streszczenie, streszczenie krytyczne, recenzja, praca porównawcza). Zakłada się także analizę ważniejszych elementów leksykalnych (slang, kolokwializmy, słownictwo tematyczne). |
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie
-ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religioznawstwa lub historii [K_W01]
-ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury żydowskiej i izraelskiej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) [K_W03]
Absolwent potrafi
-umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej [K_U03]
- posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów [K_U20]
-potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy [K_U01]
Absolwent jest gotów do
-rozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób [K_K01]
- odpowiedniego określania celów i sposobów ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej [K_K04]
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie frekwencji, aktywności oraz pracy semestralnej.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
zob. niżej
W cyklu 2024Z:
L. Venuti, The Translation Studies Reader Słowniki: |
W cyklu 2025Z:
Kluczowym elementem zajęć będą filmy (pełna lista poniżej, wybór wg znajomości filmów wśród uczestników zajęć). E. Shochat, Israeli Cinema: East/West and the Politics of Representation WYBÓR FILMÓW (lista filmów wybranych do zajęć zostanie ogłoszona na zajęciach) Dokumentalne Fabularne Sallach Shabati (1964, Ephraim Kishon) |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Znajomość języka hebrajskiego przynajmniej na poziomie C1; biegła znajomość języka polskiego w mowie i w piśmie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: