Lektura tekstów hebrajskich (Z) 3600-7-HE5-LTH(Z)
Celem kursu jest czytanie kluczowych tekstów literackich we współczesnej literaturze hebrajskiej. Nauka czytania ze zrozumieniem oraz umiejętność omawiania i analizowania tekstów na poziomie akademickim.
Przeczytamy teksty wielkich prozaików, takich jak Yehoshua Kenaz, S. Yizhar, A.B. Yehoshua, Yoel Hefman, Orly Castel Blum, Ronit Matalon oraz wielkich poetów, takich jak Dalia Ravikovitz, Natan Zach, Yehuda Amichai, Yona Wallach, Leah Goldberg, Amira Hess.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
K_W01 ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa
K_W02 ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur żydowskiej i izraelskiej (z zakresu kultury i literatury
K_W06 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury żydowskiej i izraelskiej właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie literaturoznawstwa
Umiejętności:
K_U02 potrafi wskazać źródła różnic kulturowych judaizmu i Izraela, również na podstawie materiałów źródłowych
K_U08 potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Izraela, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U12 potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury żydowskiej i izraelskiej
Kompetencje społeczne:
K_K01 rozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
K_K05 otwarcia się na nowe idee i nurty i odmienność kulturową
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach
Przygotowanie przed zajęciami
Aktywność podczas zajęć, umiejętność analizowania i omawiania tekstów
Praca pisemna na zajęciach pod koniec każdego semestru
Literatura
Lista ta nie jest ostateczna, ponieważ w trakcie kursu będę do niej dodawać teksty, które moim zdaniem będą odpowiednie dla umiejętności i zainteresowań studentów, a także teksty podstawowe.
דליה רביקוביץ:
בובה ממוכנת, חמדה, עושק, השתדלות, השתדלות נוספת, ארץ מבוא השמש, כתמי אור, גאוה, כף יד רשעה, עומד על הכביש, אין יראת אלוהים במקום הזה, תינוק לא הורגים פעמיים, לצאת מביירות, על היחס לילדים בעיתות מלחמה, אבל היה לה בן, אמא מהלכת
נתן זך:
לומר זאת אחרת, השיר הנכון, אילו אפשר היה, אני רוצה תמיד עיניים, משנה לשנה זה, אני שומע משהו נופל, כשלון, רגע אחד, טליתא רומי, אני יושב על שפת הרחוב, כשאלוהים אמר בפעם הראשונה, נגד פרידה, תן לי מה שיש לעץ, אני אזרח העולם, על הרצון לדייק
יהודה עמיחי:
אל מלא רחמים, אלוהים מרחה על ילדי הגן, מעין אחרית הימים, בכל חומרת הרחמים, משלושה או ארבעה בחדר, לא כברוש, אני רוצה למות על מיטתי, גשם בשדה הקרב, אבי, אמי אתה לי את כל העולם, יד אלוהים בעולם, והגירת הורי, יום כיפור, ביום כיפור בשנת תשכ"ח, רועי ערבי, תיירים, ירושלים מלאה יהודים משומשים, ראש עיר
יונה וולך:
יונתן, אבשלום, קורנליה, לעולם לא אשמע את קולו המתוק של אלוהים, לא יכולתי לעשות עם זה, תפילין, תותים, כשתבוא (4 שירים בסדרה)
יהושע קנז - תש"ח
ס. יזהר, שבוי
אורלי קסטל בלום – דולי סיטי פרק א'
יואל הופמן – קצכן
רועי חן – מתוך נשמות
סמי ברדוגו – מתוך כך אני מדברת אל הרוח
רונית מטלון – מתוך קול צעדינו
Uwagi
W cyklu 2025Z:
W każdym semestrze można opuścić maksymalnie dwa zajęcia, wliczając w to chorobę. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: