Teksty źródłowe(L) 3600-7-HE4-TZ(L)
Celem kursu jest czytanie, rozumienie i analiza tekstów współczesnej literatury hebrajskiej (od końca XIX wieku do dziś). Po ukończeniu kursu (dwa semestry) studenci będą dobrze zaznajomieni z kanonem współczesnej literatury hebrajskiej z dobrą znajomością najważniejszych poetów i pisarzy tej literatury. Metodologia będzie w dużej mierze polegać na uważnym czytaniu, z niewielkimi odniesieniami do kwestii o znaczeniu społecznym i tożsamościowym dla żydowskiego społeczeństwa izraelskiego.
Kurs będzie koncentrował się na tekstach literackich tak zwanego "Pokolenia Stanu" i "Nowej Fali", ale także dotknie niektórych aktualnych tekstów literackich, które nie zostały jeszcze oznaczone. Pierwszy semestr będzie poświęcony głównie poezji takich poetów jak: Lea Goldberg, Avot Yeshurun, Yehuda Amichai, Natan Zach, Dalia Ravikowitz, Yona Wallach, David Avidan, Dan Pagis, Maya Bejerano, Amira Hess. Wybór będzie elastycznie uzależniony od umiejętności i zainteresowania uczestników.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza
K_W01 ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religioznawstwa lub historii
K_W02 ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Orientu/Afryki (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej
K_W03 ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury żydowskiej i izraelskiej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych)
K_W04 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o języku hebrajskim
K_W06 zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury żydowskiej i izraelskiej właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i studiów nad kulturą lub filozofii i religioznawstwa lub historii
K_W07 zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Izraela
K_W08 ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Izraela
K_W09 ma rzetelną wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania w języku hebrajskim (współczesnym i/lub klasycznym/martwym)
Umiejętności:
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy
K_U02 potrafi wskazać źródła różnic kulturowych judaizmu i Izraela, również na podstawie materiałów źródłowych
K_U04 potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych
K_U05 potrafi zastosować wiedzę z zakresu orientalistyki w rozwiązywaniu problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach profesjonalnych
K_U08 potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Izraela, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U10 can carry out a critical analysis and interpretation of different products of culture of Judaism and Israel in a way which is appropriate to a chosen tradition, theory and research school within the scope of linguistics or literary and cultural studies or philosophy and religion studies or history, employing unique approaches that take into account the knowledge in the field of Oriental studies
Kompetencje społeczne:
K_K01 rozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
K_K02 aktywnego współdziałania i pracy w grupie oraz nawiązywania kontaktów i budowania relacji społecznych
K_K05 otwarcia się na nowe idee i nurty i odmienność kulturową
K_K06 posiadania świadomości odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
K_K08 rozumienia i doceniania wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz Izraela
K_K09 dostrzegania potrzeby wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe judaizmu i Izraela, traktowania kulturowej synergii jako wartość dodaną
K_K11 aktywnego działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury żydowskiej i izraelskiej
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
Jedna prezentacja w każdym semestrze
Jedna praca pisemna w klasie w każdym semestrze
Literatura
כל שירי לאה גולדברג (שלושה כרכים), ספריית הפועלים, 1986
אבות ישורון כל שיריו, 4 כרכים, הקיבוץ המאוחד, 1997
נתן זך, כל השירים ושירים חדשים, 3 כרכים, הקיבוץ המאוחד, 2008
שירי יהודה עמיחי, 5 כרכים, שוקן, 2003
דליה רביקוביץ, כל השירים, הקיבוץ המאוחד 2010
יונה וולך, תת ההכרה נפתחת כמו מניפה, הקיבוץ המאוחד, 1992
דוד אבידן, כל השירים, 4 כרכים, הקיבוץ המאוחד, 2009-2012
דן פגיס, כל השירים", הוצאת הקיבוץ המאוחד ומוסד ביאליק, 1991
אמירה הס, וירח נוטף שיגעון, עם עובד, 1984
מאיה בז''רנו, "מדריך תיירים בעיר זרה" כרמל, 2007
חנה יעוז (עורכת) שירה צעירה אוסף, עקד, 1969
רות קרטון-בלום, מאין נחלתי את שירי - סופרים ומשוררים מדברים על מקורות השראה, ידיעות אחרונות, 2002,–
שישים ושישה משוררים, מבחר חמישים שנות שירה עברית חדשה, עורך זיוי סתוי,
ידיעות אחרונות, 2000
לאה גולדברג / חמוטל בר-יוסף., מרכז זלמן שזר, 2012
אמהות מיסדות, אחיות חורגות : על שתי התחלות בשירה הארצישראלית המודרנית / דן מירון. הקיבוץ המאוחד, 1991
הפרחים והאגרטל : שירת עמיחי 1948-1968 : (מבנה, משמעות, פואטיקה) / בעז ערפלי., הקיבוץ המאוחד, 1986
הרהורים על פסיכותיאולוגיה בשירת נתן זך / רות קרטון-בלום., הקיבוץ המטוחד, 2009,
יהודה עמיחי, מבחר מאמרי ביקורת על יצירתו, הקיבוץ המאוחד, 1988
מירי ברוך, עיונים בשירת דליה רביקוביץ', עקד, 1973
יאיר מזור, שירתם הצעירה תבונת המבנה, 1987
יוסף מילמן, אש קרה, רומנטיקה וניכור בשירת נתן זך, הקיבוץ המאוחד, 1995
ראובן שהם, עיונים שונים בשירת נתן זך, מכון בן גוריון, 2013
אידה צורית, שירת הפרא האציל, הקיבוץ המאוחד, 1995
יגאל סרנה, יונה וולך, כתר, 2009
חנן חבר, דן פגיס: מחקרים ותעודות, מוסד ביאליק, 2016
כתמי אור, חמישים שנות ביקורת ומחקר על יצירתה של דליה רביקוביץ / עורכות, חמוטל צמיר ותמר ס. הס , הקיבוץ המאוחד, תשע״א 2010
שירה סתיו, אבא אני הכובשת, אוניברסיטת בן גוריון, 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: