Lektura tekstów hebrajskich(Z) 3600-7-HE3-LTH(Z)
wraz z obowiązkową literaturą:
Przed każdymi zajęciami studenci otrzymają artykuł z Haarezt, będą zobowiązani do jego lektury w domu, następnie będzie on czytany w klasie ze zwróceniem uwagi na jego zrozumienie. Następnie temat artykułu będzie dyskutowany. Artykuły będą się odnosić do różnych tematów poświęconych kulturze, polityce i społeczeństwu w Izraelu. Kurs powinien dotykać aktualnych problemów, każdy z artykułów będzie wzięty z poprzedniego tygodnia gazety. Z tego powodu trudno z góry ustalić tematy kursu, jakie będą poruszane.
W drugim semestrze zajęcia będą miały podobny charakter, ale w tym semestrze sami studenci, każdy student w innym tygodniu, będą wybierali artykuły.
W cyklu 2023Z:
Kurs jest przeznaczony dla studentów trzeciego roku hebraistyki. Studenci ci znają już na gramatykę języka hebrajskiego oraz dysponują rozbudowanym słownictwem. Celem kursu jest stopniowe pogłębianie ich rozumienia „normalnego” hebrajskiego tekstu. W większości wypadków czytane są artykuły z dziennika „Haaretz”. Studenci mają czytać ze zrozumieniem oraz przeprowadzić dyskusję na dany temat oraz wypowiedzieć się w formie pisemnej na dany temat. Pod koniec kursu słownictwo studentów ulega znacznemu rozszerzeniu; znaczenie zwiększa się również ich zdolność rozumienia tekstu oraz dyskutowania na różnorodne tematy. Przy okazji kurs zaznajamia studentów z różnorodnymi zagadnieniami związanymi z Państwem Izraela oraz kulturą hebrajską. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01 ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu orientalistyki w naukach humanistycznych oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej
K_W02 ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) w zakresie kulturoznawstwa
K_W04 ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych (literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii) niezbędną do rozumienia wybranych aspektów kultury
K_W10 potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe judaizmu i Izraela
K_W13 ma świadomość złożonej natury języka hebrajskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kulturowym i historycznym Izraela
K_W16 wykazuje podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym Izraela i Żydów
K_W19 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury charakterystycznych dla lokalnych tradycji w Izraelu i wśród Żydów w diasporze
Umiejętności:
K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z różnych źródeł
K_U02 potrafi wskazać źródła różnic kulturowych w Izraelu i wśród Żydów w diasporze
K_U04 potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii Żydów i Izraela do analizy i interpretacji wydarzeń zachodzących we współczesnym świecie
K_U06 potrafi czytać, analizować i interpretować hebrajskie teksty literackie i inne dzieła kultury (film, prasa, piśmiennictwo społeczne) w Izraelu oraz właściwie umiejscawiać je w kontekście kulturowym
K_U09 potrafi wykorzystać znajomość zagadnień społeczno-kulturowych Izraela w typowych sytuacjach zawodowych
K_U10 potrafi wskazać najważniejsze problemy intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne kształtujące się wewnątrz kultury w Izraelu i wśród Żydów w diasporze
K_U13 potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w języku hebrajskim
K_U17 potrafi właściwie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Izraela
K_U23 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów
K_U24 potrafi posługiwać się narzędziami elektronicznymi i internetowymi zarówno w języku polskim, jak i w języku hebrajskim
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać relacje i budować więzi społeczne
K_K03 potrafi nawiązywać relacje i współpracować z przedstawicielami innych kultur
K_K05 ma świadomość odrębności kulturowej i jej religijnych, filozoficznych, tradycyjnych i historycznych korzeni oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06 dostrzega potrzebę dialogu między kulturami
K_K07 ma świadomość znaczenia kultury Izraela dla kultury całego świata
K_K09 dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Izraela i możliwość ich wykorzystania w rozwoju osobistym i skutecznej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania
Aktywność i obecność na zajęciach.
Bycie przygotowanym na każde zajęcia, lektura w domu.
Jedna prezentacja na semestr.
Jedna praca pisemna na końcu semestru pisana w klasie.
Literatura
Dziennik Haaretz
W cyklu 2023Z:
The daily Haaretz https://www.haaretz.co.il/ |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Dla zachowania ciągłości studenci powinni być obecni, przygotowani i aktywni na zajęciach. Studenci mogą być nieobecni tylko dwa razy w semestrze. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: