Literatura hebrajska(L) 3600-7-HE3-LH(L)
Ten semestr jest kontynuacją poprzedniego.
Historia współczesnej literatury hebrajskiej od Haskali (połowa XIX wieku) do początku XXI wieku. Chodzi o literaturę pisaną początkowo w Europie, a od początku XX wieku również w Palestynie. A po II wojnie światowej, a zwłaszcza od 1948 roku prawie wyłącznie w Izraelu.
W trakcie wykładu zostanie przedstawiony główny zarys rozwoju tej literatury w wymiarach językowym i kulturowym, jak też zostaną pokazane przykłady rozwiązań eksperymentalnych. Poprzez wskazanie na różne style literackie i odmienne tematyki poruszane w różnych okresach i przez przedstawicieli różnych pokoleń pisarzy. Zostaną przedstawieni bardziej szczegółowo główni autorzy, zarówno pisarze jak i poeci, literatury hebrajskiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego program:
Wiedza:
-ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o literaturze i piśmiennictwie Hebrajskim; potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze zjawiska/prądy/ teksty/ literatury/piśmiennictwo hebrajskie. [K_W05]
- potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe judaizmu i Izraela [K_W10]
- ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym Izraela. [K_W16]
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa. [K_W18]
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji judaizmu i Izraela. [K_W19]
Umiejętności:
- potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i/lub inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym. . [K_U06]
- umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i/lub innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności. [K_U07]
- rozumie najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury judaizmu i Izraela. . [K_U10]
- potrafi interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury żydowskiej i izraelskiej poprzez analizę językową/ filologiczną. [K_U15]
Kompetencje:
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [¬K_K06]
- ma świadomość znaczenia kultury Izraela w kulturze światowej. . [¬K_K07]
- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Izraela i judaizmu. [¬K_K08]
- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe judaizmu i Izraela, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej. [¬K_K09]
Kryteria oceniania
Aktywność i obecność na zajęciach.
Bycie przygotowanym na każde zajęcia, lektura w domu. Jedna praca pisemna
egzamin pisemny na koniec każdego semestru w klasie.
Literatura
שמואל ורסס, הקיצה עמי: ספרות ההשכלה בעידן המודרניזציה, מגנס 2001
שמואל פיינר, מלחמת תרבות: תנועת ההשכלה היהודית המאה ה-19, כרמל 2010
איריס פרוש, נשים קוראות: יתרונה של שוליות, עם עובד, 2001
גרשון שקד, הסיפורת העברית 1880-1970, 5 כרכים, כתר 1978-1998
דן מירון, בודדים במועדם, עם עובד 1987
דן מירון, חדשות מאזור הקוטב, זמורה ביתן, 1993
דן מירון, אמהות מייסדות אחיות חורגות, הקיבוץ המאוחד, 2004
ברוך קורצוויל, מסות על סיפורי ש"י עגנון, שוקן, 1966
נורית גוברין, תלישות והתחדשות, משרד הביטחון 1985
נורית גוברין, מעגלים, מסדה, 1975
אבנר הולצמן, אהבות ציון: פנים בספרות העברית החדשה, כרמל 2006
אבנר הולצמן, חיים נחמן ביאליק, שזר 2009
אבנר הולצמן, מיכה יוסף ברדיצ'בסקי, שזר, 2011
דן לאור, חיי עגנון, שוקן, 1998
יגאל שוורץ, מה שרואים מכאן, כנרת, 2005
יגאל שוורץ, הידעת את הארץ שם הלימון פורח, דביר, 2007
ניצה בן-דב, והיא תהילתך, שוקן, 2006
מיכאל גלוזמן, הגוף הציוני: לאומיות, מגדר ומיניוצ בספרות העברית החדשה, קב"מ, 2007
חיים באר, גם אהבתם גם שנאתם: ביאליק, ברנר עגנון מערכות יחסים, עם עובד 2002
יצחק לאור, אנו כותבים אותך מולדת: מסות על ספרות ישראלית, קב"מ, 1995
אניטה שפירא, ברנר: סיפור חיים, עם עובד, 2008
דויד ביאל, ארוס והיהודים, עם עובד, 1994
Gershon Shaked, Modern Hebrew Fiction. Indiana University Press, 2000
Benjamin Harshav, Language in Time of Revolution, Stanford University Press, 1993
Hannan Hever, producing the Modern Hebrew Canon, New York University Press, 2002
Robert Alter, Hebrew and Modernity, Indiana University Press, 1994
Ruth Wisse, The Modern Jewish Canon, The Free Press, 2000
Yael Feldman, No Room of Their Own, Columbia University Press,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: