Literatura hebrajska(L) 3600-7-HE2-LH(L)
Jest to kontynuacja zajęć z poprzedniego semestru.
Wykład ma za zadanie przedstawić i ukazać miejsce klasycznych tekstów hebrajskich we współczesnej kulturze. Porusza także kwestie dotyczące powstawanie tekstów jak i formowania kanonów (problem autorstwa i redakcji).
W kolejnych zajęciach jest ukazane: powstanie i rozwój wczesnej tradycji żydowskiej (religia patriarchów a mozaizm); narodziny i specyfika mozaizmu; formy i rodzaje literackie użyte w kompozycji Pięcioksięgu; historia interpretacji Pięcioksięgu (starożytności, średniowiecze i czasy współczesne); studia nad profetyzmem izraelskim (źródła, zarys historii i metodologii badań); relacja pomiędzy profetyzm biblijnym a profetyzm starożytnego Bliskiego Wschodu; tradycja deuteronomistyczna i historia deuteronomistyczna; charakterystyka tekstów poetyckich i mądrościowych BH; pisma z Qumran; apokryfy BH; ogólna charakterystyka, apokaliptyki i historiografii żydowskiej; oraz hellenistyczni poeci, dziejopisarze i filozofowie żydowscy.
Następnie prezentuje powstanie hebrajskiej literatury legislacyjnej i mistycznej oraz narodziny poezji liturgicznej. W następnej kolejności omawiany jest gatunek midraszy w kontekście zbioru szczególnych wątków literackich, wykorzystywanych w dalszym rozwoju literatury hebrajskiej. Dalej wykład koncentruje się wokół literatury apokaliptycznej i historiozoficznej. Średniowieczne gatunki baśni, przypowieści oraz literatura podróżnicza. W następnej kolejności omawiany jest „złoty wiek” rozwoju literatury hebrajskiej w Andaluzji – w szczególności poezji – świeckiej i liturgicznej. W następnej kolejności omawiny jest rozwój niektórych gatunków poeztykich – jak sonet hebrajski, zapoczątkowany przez Immanuela Romiego, a kontynuowany później przez twórców o portugalskim i włoskim rodowodzie. Osoby nurt w rozwoju literatury stanowią dzieła hebarsjkie związane z nurtami mistycznymi i ruchami pseudomesjańskimi. Szczególna uwaga poświęcona jest literaturze hebrajskiej XVIII wieku, okresu przełomu i narodzin współczesnej literatury hebrajskiej.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: ogólnouniwersyteckie monograficzne uzupełniające fakultatywne obowiązkowe | W cyklu 2024L: obowiązkowe ogólnouniwersyteckie fakultatywne nieobowiązkowe |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu wg przewidzianego program:
Wiedza:
-ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o literaturze i piśmiennictwie Hebrajskim; potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze zjawiska/prądy/ teksty/ literatury/piśmiennictwo hebrajskie. [K_W05]
- potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe judaizmu i Izraela [K_W10]
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa. [K_W18]
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji judaizmu i Izraela. [K_W19]
Umiejętności:
- potrafi czytać, teksty literackie i prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym. . [K_U06]
- rozumie najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury judaizmu. [K_U10]
- potrafi interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury żydowskiej poprzez analizę językową/ filologiczną. [K_U15]
Kompetencje:
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [¬K_K06]
- ma świadomość znaczenia kultury Izraela w kulturze światowej. [K_K07]
- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Izraela i judaizmu. [¬K_K08]
- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe judaizmu i Izraela, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej. [¬K_K09]
Kryteria oceniania
Ocena jest weryfikowana w oparciu o końcowy egzamin w formie testu i pracę pisemną semestralną.
Literatura
Skrypt własny
Bibliografia uzupełniająca:
A. ROFE, Introduction to the Literature of the Hebrew Bible. Jerusalem Biblical Studies 9, Simor, Ltd., 2009.
L. BOADT, Reading the Old Testament. An Introduction. New York 1984.
ST. MĘDALA, Wprowadzenie do literatury miedzytestamentalnej. Kraków 1994.
I. YOUNG (ed.), Biblical Hebrew. Studies in Chronology and Typology. London 2003.
T. Carmi, Hebrew Poetry Itself, Cambridge Mass. 1987.
E. Fleishman, Ha-Szira szel jeme ha-bejnajim bi Sfarad wszlaweha, t. 1-3, Jeruszalajim 2011.
D. Frank, Hehuda ha-Lewi, London 1989.
B. Kurzweil, Mahapecha o hemszechjut, Jeruszalajim 1957.
P. Lachower, ha-Historia szel hasifrut ha-ivrit ha-chadasza, Tel-Aviv 1927-1948.
J. Neusner, The Encyclopedia of Midrash, Leidem 2001.
M. Waxman, History of Jewish Literature, t. 1-5, Bloch Publishing 1936-1947
Uwagi
W cyklu 2024L:
Ocena jest weryfikowana w oparciu o końcowy egzamin w formie testu i pracę pisemną semestralną. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: