Język i kultura hebrajska(L) 3600-7-HE2-JKH(L)
Zajęcia w ramach uniwersyteckiego kursu praktycznej nauki języka hebrajskiego na poziomie średnio- i ponad średnio zaawansowanym. Głównym celem kursu jest doskonalenie umiejętności komunikacyjnych w języku hebrajskim. Kształtowana będzie umiejętność płynnego mówienia, rozumienia treści przekazu rozmówcy. Studenci zapoznają się z różnymi rejestrami językowymi- od języka kolokwialnego do formalnego. Doskonali się umiejętność pisania (list, streszczenie) oraz rozumienia ze słuchu nagranych tekstów- dialogów, monologów, wykładów, wiadomości radiowych.
Umiejętność czytania doskonali się poprzez wprowadzanie trudniejszych tekstów: oryginalnych bądź adaptowanych współczesnych tekstów literackich, łatwiejszych artykułów prasowych, fragmentów tekstów klasycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
- posiada wiedzę o języku hebrajskim na poziomie B2
- ma świadomość złożonej natury języka hebrajskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Żydów i Izraela
Umiejętności:
- posługuje się językiem hebrajskim na poziomie B2
- potrafi analizować i interpretować niektóre teksty źródłowe w języku hebrajskim
- potrafi przełożyć łatwiejsze teksty literackie/piśmiennictwa z języka hebrajskiego na język polski
- potrafi posługiwać się systemem pisma i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.)
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Izraela
- posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku hebrajskim
- potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku hebrajskim
Kompetencje:
- rozumie potrzebę uczenia się języków obcych przez całe życie
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur
Kryteria oceniania
- kontrola obecności,
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność),
- kolokwia,
- prace pisemne,
- zaliczenie pisemne na koniec semestru,
Ocena końcowa stanowi średnią wszystkich ocen cząstkowych. Przyjmuje się następującą skalę ocen:
99-100% 5! (celujący)
93-98% 5 (bardzo dobry)
87-92% 4,5 (dobry plus)
77-86% 4 (dobry)
71-76% 3,5 (dostateczny plus)
60-70% dostateczny
0-59% niedostateczny
Po każdym ukończonym temacie studenci piszą kolokwium. Dodatkowo każdy student przygotowuje przynajmniej co najmniej 4 prace pisemne w ciągu semestru. Ocenie podlega także obecność studenta na zajęciach. Student, który ma ponad 40% nieobecności, nie ma prawa do uzyskania zaliczenia, także w sesji poprawkowej. Student, który regularne uczestniczył w zajęciach i uzyskał średnią ocenę 2, może przystąpić do zaliczenia dopiero w sesji poprawkowej.
Aby uzyskać zaliczenie przedmiotu, student musi być obecny na co najmniej 60% zajęć oraz uzyskać średnią arytmetyczną co najmniej 3 z wszystkich ocen cząstkowych.
Ocena końcowa z przedmiotu Język i kultura hebrajska stanowi średnią ważoną (w zależności od liczby godzin) ocen, wystawionych przez poszczególnych prowadzących.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Podręczniki:
Wybrany podręcznik do nauki współczesnego języka hebrajskiego na poziomie bet i gimel, tekst Biblii Hebrajskiej. Materiały własne prowadzącego
Słowniki:
E. Shoshan, Ha-milon ha-ivri ha-merukaz, Kiryat Sefer, Jerusalem 1993.
http://www.milon.co.il/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: