Wiedza o judaizmie1 3600-7-HE1-WJ1
W czasie zajęć będą szczegółowo omawiane następujące zagadnienia i tematy:
1) Żydzi (Kim są Żydzi? Fakty i liczby), Żydzi na całym świecie (Ameryka Północna, Izrael, kraje byłego bloku sowieckiego, Unia Europejska, Ameryka Łacińska)
2) Ewolucja wierzeń żydowskich: od Abrahama do reformy
3) Naród żydowski i jego przeszłość (naród żydowski, uniwersalizm, asymilacja, rozproszenie, ludobójstwo)
4) Księgi żydowskie (Biblia, modlitewniki, Talmud, Szulchan Aruch, Zohar, Przewodnik błądzących)
5) Rodzina (rodzina jako jednostka społeczna, dom żydowski, obrzędy przejścia)
6) Społeczność (społeczność żydowska, synagoga, liturgia)
7) Obrzędy religijne (cykl roczny, ważne chwile życia)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
- podstawowe nurty i pojęcia filozoficzne oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury [K_W03]
szczegółowe zagadnienia z zakresu filozofii i religii judaizmu [K_W07]
- podstawowe zjawiska kulturowe judaizmu i Izraela [K_W10]
- podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii, religioznawstwa i historii [K_W18]
- podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji judaizmu i Izraela [K_W19]
Umiejętności, absolwent potrafi :
-wskazać źródła różnic kulturowych judaizmu i Izraela [K_U02]
- posługiwać się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii judaizmu i Izraela [K_U03]
- wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury judaizmu i Izraela [K_U10]
- interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury żydowskiej i izraelskiej poprzez analizę językową/ filologiczną [K_U15]
- poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Izraela [K_U17]
- prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej judaizmu i Izraela i w języku polskim oraz w języku hebrajskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej judaizmu i Izraela [K_U21]
Kompetencje, absolwent jest gotów do:
- uczenia się przez całe życie [K_K01]
- odpowiedniego określania celów i sposobów ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej [K_K04]
- uświadamiania innym odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata [K_K05]
-prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06]
-uświadamiania znaczenia kultury judaizmu i Izraela w kulturze światowej [K_K07]
- działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej judaizmu i Izraela [K_K08]
- uznawania pozytywnych wartości społeczno-kulturowych judaizmu i Izraela, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej [K_K09]
Kryteria oceniania
Obecność wymagana do zaliczenia przedmiotu, frekwencja oraz oceny z kolokwiów wliczane są jako oceny cząstkowe do oceny końcowej
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Datner, Szymon i Anna Kamieńska. Z mądrości Talmudu, wyd. 3. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1992.
Encyclopaedia Judaica, red. Fred Skolnik i Michael Berenbaum, wyd. 2. Detroit: Macmillan-Jerusalem: Keter Publishing House, 2007.
Frank, Daniel H. i Oliver Leaman (red.). History of Jewish Philosophy. London: Routledge, 1997.
Gordon, Ewa. 613 przykazań judaizmu. Kraków: Austeria, 2013.
Gross, David C. Judaism: A Religion of Deeds and Ideas. New York : Hippocrene Books, 1992.
Kameraz-Kos, Ninel. Święta i obyczaje żydowskie. Warszawa: Cyklady, 1997.
Lange, Nicholas de. An Introduction to Judaism. Cambridge: CUP, 2002.
Lange, Nicholas de i Miri Freud-Kandel (red.). Modern Judaism: An Oxford Guide. Oxford: Oxford University Press, 2005.
Neusner, Jacob. The Reader’s Guide to the Talmud. Leiden: Brill, 2001.
Neusner, Jacob i Alan J. Peck (red.). The Routledge Dictionary of Judaism. London: Routledge, 2004.
Polski słownik judaistyczny, praca zbiorowa udostępniona przez Żydowski Instytut Historyczny. [online] http://www.jhi.pl/psj/.
Schweid, Eliezer. The Idea of Modern Jewish Culture, tłum. Amnon Hadary, red. Leonard Levin. Boston: Academic Studies Press, 2008.
Śpiewak, Paweł. Midrasze: księga nad księgami. Kraków: Znak, 2005.
Tomal, Maciej i Ewa Gordon. Jak modlą się Żydzi? Warszawa: Verbinum, 2000.
Tyloch, Witold. Judaizm. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1987.
Unterman, Alan. Żydzi: Wiara i życie, wyd. trzecie. Warszawa: Książka i Wiedza, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: